اینترنت اشیا چیست؟
اینترنت اشیا IoT به هر دستگاه فیزیکی اشاره دارد که قادر است با یک شناسهی منحصربهفرد (uids) در یک شبکه، به تبادل اطلاعات بپردازد (بدون تعامل انسان).
اینترنت اشیا میتواند یک زیستتراشه در بدن حیوانات مزرعه برای شناسایی، دستگاه قهوه ساز هوشمند و یا سنسوری در خودرو باشد که در صورت کمباد شدن لاستیک خودرو به راننده هشدار دهد.
اکوسیستم IoT از دستگاههایی تشکیل شده است که در آنها پردازنده، حسگر و سختافزارهای ارتباطی برای جمعآوری، ارسال و آنالیز داده بهکاررفته است. IoT دادههایی که از محیط خود جمعآوری کردند بااتصال به دروازه اینترنت با یکدیگر به اشتراک میگذارند و گاهی اوقات بر اساس اطلاعاتی که از یکدیگر میگیرند، اقدام میکنند. این دستگاهها اغلب کارها را بدون مداخله انسان انجام میدهند. اینترنت اشیا دارای پتانسیل ایجاد تغییرات اساسی درروش تعامل انسان با محیط اطرافش است. توانایی نظارت و مدیریت، بهینهسازی عملکرد سیستمها و فرآیندها، این امکان را فراهم میآورد که تصمیمگیریهایی که مبتنی بر داده و اطلاعات است وارد مرحله جدیدی شود. هدف کلی اینترنت اشیا بهبود کیفیت زندگی انسانها است.
اینترنت اشیا با همگرایی تکنولوژیهای ارتباطات بیسیم، تجهيزات MEMS، سامانههای خدماترسان يکپارچه و اینترنت تکامل و توسعه یافته است. اين همگرايی باعث شده تا فاصلهی تکنولوژیهای عملياتی و تکنولوژی اطلاعات از ميان برداشته شود و به اين ترتيب، تحليل و پردازش دادههای ماشينی برای کسب نتايج بهينه امکانپذير شود.
اینترنت اشیا با ارتباط ماشین به ماشین (M2M)، يعنی ارتباط دستگاههایی که از طریق شبکه بدون دخالت انسانی با يکديگر کار میکنند، شکل گرفت. اکنون مفهوم M2M ارتباط و اتصال یک دستگاه را به شبکهی ابری برای جمعآوری دادهها و ساماندهی فرآيندهای مديريتی در نظر دارد. در سطحی تکامليافتهتر، IoT شبکه ای از حسگرها شامل ميلياردها دستگاه هوشمند است که با ايجاد ارتباط ميان افراد، سیستمها و برنامههای کاربردی ، امکان جمعآوری و بهرهبرداری مشترک از دادهها را ممکن میسازد. به عنوان زيرساخت، M2M بستر اتصال و ارتباط برای عملياتی شدن IoT است.
اینترنت اشیا توسعه ای از سامانهی SCADA (سرنام عبارت Supervisory Control and Data Acquisition) است که مجموعه ای از برنامههای نرمافزاری را برای کنترل فرآیند و جمعآوری بیدرنگ دادهها از موقعيتهای راه دور برای کنترل تجهیزات و شرایط شامل میشود. سامانهی SCADA هم مؤلفهی سختافزاری دارد هم مؤلفهی نرمافزاری. بخش سختافزاری دادهها را جمعآوری میکند و به کامپيوتری که برنامهی SCADA در آن نصب شده تحويل میدهد تا پردازش و ارائهی به موقع نتيجه صورت پذيرد.
تاریخچه
اینترنت اشیا داستان پیدایش جالبی دارد. شاید اولین نمونهای که بتوان واقعا نام اینترنت اشیا را روی آن گذاشت، دستگاه وندینگ حاوی قوطیهای کوکاکولا بود که در دهه ۸۰، یعنی بیش از ده سال قبل از اینکه نام اینترنت اشیا روی این تکنولوژی گذاشته شود، در دانشگاه کارنگی ملون در پیتسبورگ پنسیلوانیا قرار داشت. یکی از دانشجویان این دانشگاه به نام دیوید نیکولز از اینکه مجبور بود برای خرید نوشیدنی، هر بار مسیری طولانی را از دفتر خود تا این یخچال طی کند، خسته و کلافه شده بود و در اغلب اوقات هم وقتی به یخچال میرسید، از نوشابه خبری نبود یا کاملا گرم بود.
ذهن نیکولز مدتها درگیر این ماجرا بود که ناگهان اولین دستگاه وندینگی را که با کامپیوتر کنترل میشد و در دانشگاه استنفورد قرار داشت، به یاد آورد و متوجه شد تکنولوژی که برای حل مشکل یخچال کوکاکولا دانشگاه خود به دنبال آن بود، از پیش وجود داشته است.
چند روز بعد، نیکولز به همراه چند نفر از دوستانش، سیستمی برای اتصال به دستگاه وندینگ از طریق آرپانت (پیشدرآمد اینترنت امروزی) طراحی کرد که به کمک آن میتوانستند از راه دور وضعیت موجودی یخچال را بررسی کنند (مثلاً ببینند آیا در یخچال نوشیدنی موجود است یا اینکه نوشیدنی خنک است). از نظر بسیاری، این دستگاه وندینگ اولین دستگاه واقعی اینترنت اشیا بود.
اما در سال ۱۹۹۹ بود که نام «اینترنت اشیا» توسط کوین اشتون، یکی از بنیانگذاران گروه پژوهشی Auto-ID Labs در دانشگاه MIT، ابداع شد.
اشتون آن زمان در شرکت Procter & Gamble مسئول راهاندازی خط تولید لوازم آرایشی بود. او هر بار که به مغازه لوازم آرایشی محل میرفت، متوجه میشد رژ لب قهوهای در قفسهها یافت نمیشود. مسئولان زنجیره تأمین به او میگفتند این رنگ رژ در انبار موجود است؛ اما اشتون نیاز داشت بداند این رژها دقیقا کجا بودند، چه اتفاقی برایشان میافتاد و چرا مغازه نمیتوانست از آنها به تعداد کافی داشته باشد؛ اما کسی جواب این سؤالها را نمیدانست.
تقریبا همزمان با این ماجرا، برچسبهای RFID توسعه یافتند. این تگها دارای تراشههای ریزی بودند که به کمک امواج رادیویی میتوانست دادههای بسیار کمحجمی را بهطور بیسیم منتقل کند. هنگامی که اشتون داشت در مورد «اینترنت اشیا» برای شرکت Procter & Gamble سخنرانی میکرد، پیشنهاد داد از این تگها برای محصولات شرکت استفاده شود تا از این طریق اجناس در طول زنجیره تأمین بهآسانی شناسایی و ردیابی شوند.
در سال ۲۰۱۱ اعلام کردند اینترنت اشیا بین سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ «متولد» شده است؛ یعنی زمانی که تعداد دستگاههای متصل به اینترنت از تعداد افراد زنده روی کره زمین بیشتر شد. در همان سال، گارتنر، شرکت پژوهشی آمریکایی، برای اولین بار این پدیده جدید را به فهرست تکنولوژیهای نوظهور خود اضافه کرد.
کمی بعد، استارتاپهای این حوزه از گوشه و کنار سر برآوردند. استارتاپ Nest Labs در سال ۲۰۱۰ شروع به تولید ترموستات و آشکارساز دود هوشمند مجهز به حسگر و وایفای با قابلیت یادگیری کرد. در سال ۲۰۱۴، گوگل این استارتاپ را به قیمت ۳٫۲ میلیارد دلار خرید و شاید بتوان گفت این همان لحظهای بود که اینترنت اشیا توجه عموم مردم را به خود جلب کرد. با ظهور دستیارهای صوتی هوشمند الکسا و گوگل هوم، حضور دستگاههای اینترنت اشیا در خانههای مردم هر روز پررنگتر و عادیتر شد. و امروزه اینترنت اشیا در صنایع مختلفی کاربرد دارد.
تا پایان سال ۲۰۲۱، تعداد دستگاههای اینترنت اشیا به ۴۶ میلیارد خواهد رسید و این تعداد، افزایش ۲۰۰ درصدی را در مقایسه با سال ۲۰۱۶ نشان میدهد.