راه آهن هوشمند

اینترنت اشیا در راه آهن هوشمند

سیستم های حمل و نقل هوشمند نیازمند بهبود ایمنی، بهره وری بیشتر و تجربه مسافربری مناسب تر می ‎باشند. با پیشرفت تکنولوژی، دستگاه ‎های هوشمند با کمک سنسورهای محیطی در شبکه حمل و نقل ریلی ظهور و نفوذ یافته اند.راه آهن های هوشمند با کمک اینترنت اشیا می ‎توانند کارآمدی بیشتری را در قطارهای متصل به شبکه ایجاد کنند. قطارهای متصل با کمک دیگر زیرساخت های هوشمند، باعث بهبود تجربه سفر در افراد خواهند شد.

ابزارهای هوشمند موجود در راه آهن به ۴ دسته زیر تقسیم می‎شوند:

برنامه ‎های کاربردی

تجهیزات مانیتورینگ

دستگاه ‎های سنجش محیط اطراف

تجهیزات سرویس دهنده خدمات حمل و نقل

اینترنت اشیا در راه آهن هوشمند

شرکت Iteris یک ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات در حوزه های حمل و نقل و کشاورزی می باشد. اخیر این شرکت با همکاری Cisco اقدام به یک مشارکت استراتژیک در زمینه راه آهن های هوشمند نموده اند.هر دو شرکت، به دنبال یافتن راه حل های مبتنی بر پردازش اطلاعات اینترنت اشیا (Edge Processing IoT) هستند.آنها قصد دارند با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده توسط پلت فرم های شرکت Iteris و راه حل های نرم افزاری شرکت Cisco به آنالیز داده های مختلف برای دستیابی به راه آهن های هوشمند بپردازند.کارشناسان این دو شرکت معتقدند که آنالیز داده ای به آنها کمک خواهد کرد تا محصولات با کیفیت تری را به مشتریان خود ارائه دهند و همچنین باعث خواهد شد تا جریان ترافیک جاده ای را بهبود قابل توجهی دهند.آنها امیدوارند تا امنیت مناسب تری را برای عابران و دوچرخه سواران فراهم آورند. ادغام راه حل پلتفرم ویدئویی Iteris و راه حل نرم افزاری Connected Roadway شرکت سیسکو می تواند باعث ایجاد یک نگرش جدید در سیستم های تشخیص ویدئویی در سیستم های حمل و نقل شهری گردد.

اینترنت اشیا در راه آهن هوشمند

اینترنت اشیا در حمل ونقل

هوشمندی در سیستم ‎های راه‎ آهن با کمک تجهیزات سیمی یا بی‎سیم ایجاد می شود. حسگرها و تجهیزات مختلف با اتصال به شبکه اینترنت اشیا به صورت مستمر، پارامترهای کلیدی قطار را اندازه گیری می کنند.

پارامترهای نظیر دما، فشارهوای ترمزها، ولتاژ منابع و… توسط حسگرها ثبت و به کنترلر مرکزی قطار ارسال می‎ ‎شود. آنالیز سریع و به موقع اطللاعات باعث بهبود در عملکرد قطارها خواهد شد.

سنسورهای مختلف در سیستم ‎های راه ‎آهن در کنار یکدیگر قرار می گیرند و داده‎ های مربوط به وضعیت مسیر، پل ها، تونل ‎ها و آستانه تحمل فشار را جمع ‎آوری می‎کنند.پردازش این داده‎ های حجیم باعث تضمین ایمنی قطار می شود. دستگاه‎ های هوشمند که در شبکه سراسری راه آهن به کار گرفته می ‎‎شوند، بایستی کاملا داینامیک باشند و از تنوع بالایی برخوردار باشند تا بتوانند به صورت جامع همه ابعاد چنین شبکه گسترده ‎ایی را در برگیرند.