اینترنت اشیا در مخابرات
اینترنت اشیا در مخابرات هوشمند /

راهکار های پلتفرم اینترنت اشیا در مخابرات
اینترنت اشیا در مخابرات هوشمند با استفاده از فناوریهای جدید در مقیاس گسترده، به مؤلفه اصلی زندگی مشتریان و کسبوکارها بدل شده است. در این میان، فرصتهای متعدد بسیاری برای اینترنت اشیا در مخابرات هوشمند وجود دارد و دادههای اینترنت اشیا میتواند باعث بهبود تجربه مشتری شود.تقریبا نصف شرکت های ارتباطات و مخابرات در زمینه اینترنت اشیا و حوزه های کلیدی آن فعالیت نموده و یا در فعالیت های که انجام می دهند ، اینترنت اشیا را هم جای داده اند. برنامه های جدید اینترنت اشیا هر از چندگاهی در حال اجرا هستند و اپراتورهای شبکه تلفن همراه باید با کیفیت ترین ویژگی ها را برای شبکه فراهم کنند تا دستگاه ها به طور بی وقفه به دستگاه های دیگر متصل شوند. اینترنت اشیا نیاز به ذخیره سازی ، پردازش ، مدیریت ، تجمیع و به اشتراک گذاری داده ها به روشی موثر دارد و شرکت های مخابراتی با ارائه دهندگان سیستم عامل ها برای انجام وظیفه ،ضمن کاهش هزینه های عملیاتی نیز شریک می شوند. به طور خلاصه ، تأثیر اینترنت اشیا در مخابرات هوشمند بسیار زیاد است. دیده می شود که عملکرد برخی از دستگاه های هوشمند با تغییر کاربری شبکه سازگار است و در نتیجه خدماتی را فراهم می کند که به نفع مشتریان باشد.
برندگان این صنعت آنهاییاند که متوجه فرصت اینترنت اشیا در مخابرات هوشمند هستند، و وارد مسابقه نوآوری در این حوزه شدهاند و میتوانند خدمات دادهمحور مقیاسپذیر و غنیای ارائه دهند که بر هزینه و سهولت متمرکز است و در عین حال تأثیر مثبتی بر زندگی مشتریان و زنجیره تأمین خود دارد؛ به عبارت دیگر، پیشتازی در فضای اینترنت اشیا از آن ارائهدهندگانی خواهد بود که طی همکاری با ارائهدهندگان فناوری و تحلیل، متخصصان و مشتریان نوآوری میکنند و در حال توسعه و استقرار نسل بعدی خدمات و شبکههای اینترنت اشیا هستند.از سویی، کسبوکارهای مخابراتی میتواند تغییر الگوهای شبکه را بهتر از پیش دنبال کنند . از سوی دیگر، اینترنت اشیا به شرکتهای مخابراتی کمک میکند که تعمیر و نگهداری را بهطور مؤثرتری اعمال کنند و پهنای باند را بهینه سازند و زمان دانلود را بهبود بخشند و در نهایت رضایت مشتری را با حداقلسازی زمان انتظار، افزایش دهند.
هرقدر اینترنت اشیا بیشتر مستقر شود، قابلیتهای تحلیل داده و شبکههای توسعهیافتهتر اهمیت بیشتری خواهند یافت انقلاب اینترنت اشیا به ارائهدهندههای شبکه مخابراتی کمک میکند که به روشهای جدید، ارزش تولید کنند. از آنجا که رفتار مشتری و فرضیات تغییر میکنند، ارائهدهندگان خدمات باید بتوانند خدمات پیشرفته تری را ارائه دهند. شرکتهای مخابراتی در این فضا به استراتژیهای جدیدی نیاز دارند که از قدرت نسل بعدی موبایلها بهرهبرداری کنند و از آن برای افزایش جذب مشتری استفاده نمایند. کلید موفقیت در حوزه اینترنت اشیا صرفاً این نیست که دسترسی مشتری را به همه دادههای جدید فراهم آورید، بلکه باید بینشها را مدیریت کرد و بینشهایی کاربردی ارائه داد. پیشنهادهای ارائهدهنده به مشتریان کمک میکنند که بدون تلاش زیاد، خدماتشان را بهبود بخشند و به هزینهها توجه کنند. هر اپراتور مخابراتی با استفاده از یک پلتفرم ابری مبتنی بر اینترنت اشیا میتواند راهحلهای اینترنت اشیای خود را برای انواع مختلف تجارت ارائه دهد و همچنین CSPها با موقعیت منحصر به فرد با دسترسی نامحدود به زیرساختهای شبکه و مجموعه گستردهای از داده های کاربر میتوانند عملکرد بهتری را در مقیاس گستردهتر و همچنین قابلیت استفاده بهتری را نسبت به سایر ارائهدهندگان خدمات فناوری اطلاعات برای کاربرانشان فراهم کنند. یک پلتفرم اینترنت اشیای بومی ابری میتواند به اپراتورهای مخابراتی کمک کند تا یک راه حل مدیریت دارایی ناب را پشتیبانی نمایند که از پروتکلهای اتصال و یکپارچهسازی مدرن پشتیبانی میکند و انعطافپذیری نامحدودی را برای ایجاد زیرساختهای برنامههای سفارشی ارائه میدهد و یک تجربه کاربری برتر را برای مدیریت و نظارت ساده فراهم میکند.
درآمد صنعت مخابرات با حضور OTT ها کمتر شده و در همین حال، اهمیت و ارزش داده، افزایش یافته است اینترنت اشیا در بخش مخابرات بر اساس قابلیت این فناوری در ایجاد ارزش، یعنی خدمات دادهمحور مقیاسپذیر به پیش خواهد رفت و تأثیر قابل توجهی بر زندگی مردم خواهد گذاشت.صنعت مخابرات تا کنون به عنوان یک کل بر درآمدزایی تمرکز داشته و پایداری طولانیمدت یا هزینه، کنترل، سهولت و طراحی مجدد را در نظر نداشته است. این امر نیاز به تغییر در روش رهبری و طرز فکر را مطرح میکند. شرکتها در جهان اینترنت اشیا که رو به تکامل میرود، به سمت همکاری بیشتر با مشتری خواهند رفت تا بتوانند ارزشهای جدیدی برای طرفین ایجاد کنند. با استفاده از یک پلتفرم اینترنت اشیا ، شرکتهای مخابراتی میتوانند داراییهای مختلف فیزیکی خود را به ابر متصل کنند و عملیات خود را از راه دور مدیریت نمایند، عملکردهای نادرست را مورد بررسی قرار دهند، به روزرسانی سیستم عامل را انجام دهند و موجودی کالا را پیگیری کنند. علاوه بر آن، اپراتورهای مخابراتی میتوانند از زیرساختهای خود برای ارائه خدمات جدید مانند برنامههای مصرفی متناسب با نیاز مصرفکنندگان، راهحلهای گسترده و خدمات مدیریت شده اینترنت اشیا استفاده کنند. قابلیت رومینگ برای دستگاههای اینترنت اشیا آنها را قادر میسازند که به یک شبکه تلفن همراه در مناطق جغرافیایی متصل شوند که مخابرات اصلی هیچ زیرساختی ندارد. در دنیای امروز ثابت شده که هرقدر تعداد دستگاههای متصل در شبکه بیشتر باشد، میزان آسیبپذیری افزایش مییابد. ارائهدهندگان خدمات مخابراتی باید فناوریهای محافظت از حریم دادهها را توسعه دهند تا مانع از آسیب ها شوند و از هزینه های اضافی جلوگیری شود .
شبکه مخابراتی اینترنت اشیا به همراه حسگرها یا سنسورهای اینترنت اشیا دسترسپذیری بهتر، هزینههای عملیاتی کمتر، مدیریت بهینه مصرف انرژی و OSS و BSS پیشرفتهتری را رقم خواهد زد.علاوه بر این، حسگرهای اینترنت اشیا امنیت را برای سایت برقرار خواهند کرد و هر نوع مداخله یا تهاجمی را تشخیص خواهند داد. همه اینها از طریق دادههای شبکه اینترنت اشیا پیشرفته و نظارت هوشمند بر شبکه مسیر خواهد شد و در نهایت ارائهدهندگان خدمات ارتباطاتی موفق خواهند شد شاخصهای عملیاتی خود را ارتقا بخشند.در مجموع قابلیتهای افزایشیافته تحلیل شبکه به ارائهدهندگان کمک خواهد کرد که بتوانند تعمیر و نگهداری پیشگویانه و همزمان را در مورد دستگاههای اینترنت اشیا اعمال کنند و هزینهها را کاهش دهند. با استفاده از پلتفرم اینترنت اشیا ، استقرار مبتنی بر ابر و فناوریهای کانتینر، ارائه خدمات جدید و استقرار راهحلهای اینترنت اشیا در مقیاس بزرگ میتواند در کسری از زمان لازم با ابزارهای قدیمی انجام شود. این مزیت، شرایط خوبی را برای CSPهای اینترنت اشیا فراهم میکند زیرا آن ها میتوانند فراتر از حفظ شبکههای ارتباطی خود رشد کنند و به عنوان بازیگران بزرگی در بازار اینترنت اشیا ظاهر شوند.کیفیت خدمات، بهرهوری و تخصیص ظرفیت پویا در خدمات اینترنت اشیا از جمله اتومبیلهای خودران، مانیتورهای ضربان قلب و غیره اهمیت بنیادین دارند.رویکرد دادهمحور باید به هسته اصلی شبکههای خودکاری بدل شود که فناوریهای آینده مثل 5G، SDN و خدمات ابر را شامل میشوند. شرکتهای مخابراتی باید قابلیت تحلیل خود را بهبود و توسعه بخشند تا بتوانند مشکلات شبکه را بهسرعت متوجه شوند و پیش از وقوع حادثه یا در طی آن، بتوانند از مشکل جلوگیری کنند. از سوی دیگر، حفظ و تعمیر پیشگویانه کیفیت شبکه را افزایش میدهد و هزینهها را کمتر میکند.
فناوری اینترنت اشیا بخشی مهم از استراتژیهای انتقال ابر برای شرکتهای مخابراتی به شمار میآید که به غیر از ایجاد کارایی عملیاتی رایانش ابری به CSPها کمک میکند تا زیرساختهای برنامه را مدرن کنند و باعث تجارب بهتر مشتری بر اساس اینترنت اشیا، تجزیه و تحلیل و یادگیری ماشین شوند. رهبران کسبوکارها از اینترنت اشیا برای دادهها استفاده میکنند و با دریافت بینشها در مورد رفتار مشتری و الگوهای مصرف تصمیمگیریشان را بهبود میبخشند. از سوی دیگر، میتوان مدلهای کسبوکار را با ترکیب اینترنت اشیا و تحلیل بزرگداده توسعه داد و حتی قابلیت پیشبینی روندهای آتی در صنعت مخابرات را ایجاد کرد. سنسورهای گوشیهای هوشمند میتوانند وضعیت خدمات حملونقل عمومی را بهبود بخشند. این سنسورها را میتوان در ایستگاههای اتوبوس و مترو نصب کرد تا مردم بتوانند دسترسی خود را به نزدیکترین وسایل بررسی کنند. آسیبپذیری سایتهای دور از دسترس و ریسک هزینههای بالای تجهیزات، سوخت یا باتری نیاز به توجه زیادی دارند. دوربینهای هوشمند اینترنت اشیا میتواند این مناطق آسیبپذیر را تحت نظارت خود داشته باشد و در صورت رخ دادن مشکل، از طریق پلتفرم اینترنت اشیا هشدار لازم را به متخصصان بدهد.همچنین سایتهای دور از دسترس در معرض تهدیدهای طبیعی مثل آتشسوزی، سیل و زلزله قرار دارند. سنسورهای اینترنت اشیا میتوانند به کارکنان در مورد مشکلات یا خاموش شدن سیستم هشدار دهند.
- جذب مشتری
هرقدر اینترنت اشیا بیشتر مستقر شود، قابلیتهای تحلیل داده و شبکههای توسعهیافتهتر اهمیت بیشتری خواهند یافت انقلاب اینترنت اشیا به ارائهدهندههای شبکه مخابراتی کمک میکند که به روشهای جدید، ارزش تولید کنند. از آنجا که رفتار مشتری و فرضیات تغییر میکنند، ارائهدهندگان خدمات باید بتوانند خدمات پیشرفته تری را ارائه دهند. شرکتهای مخابراتی در این فضا به استراتژیهای جدیدی نیاز دارند که از قدرت نسل بعدی موبایلها بهرهبرداری کنند و از آن برای افزایش جذب مشتری استفاده نمایند. کلید موفقیت در حوزه اینترنت اشیا صرفاً این نیست که دسترسی مشتری را به همه دادههای جدید فراهم آورید، بلکه باید بینشها را مدیریت کرد و بینشهایی کاربردی ارائه داد. پیشنهادهای ارائهدهنده به مشتریان کمک میکنند که بدون تلاش زیاد، خدماتشان را بهبود بخشند و به هزینهها توجه کنند. هر اپراتور مخابراتی با استفاده از یک پلتفرم ابری مبتنی بر اینترنت اشیا میتواند راهحلهای اینترنت اشیای خود را برای انواع مختلف تجارت ارائه دهد و همچنین CSPها با موقعیت منحصر به فرد با دسترسی نامحدود به زیرساختهای شبکه و مجموعه گستردهای از داده های کاربر میتوانند عملکرد بهتری را در مقیاس گستردهتر و همچنین قابلیت استفاده بهتری را نسبت به سایر ارائهدهندگان خدمات فناوری اطلاعات برای کاربرانشان فراهم کنند. یک پلتفرم اینترنت اشیای بومی ابری میتواند به اپراتورهای مخابراتی کمک کند تا یک راه حل مدیریت دارایی ناب را پشتیبانی نمایند که از پروتکلهای اتصال و یکپارچهسازی مدرن پشتیبانی میکند و انعطافپذیری نامحدودی را برای ایجاد زیرساختهای برنامههای سفارشی ارائه میدهد و یک تجربه کاربری برتر را برای مدیریت و نظارت ساده فراهم میکند.
- کسب ارزش افزوده
درآمد صنعت مخابرات با حضور OTT ها کمتر شده و در همین حال، اهمیت و ارزش داده، افزایش یافته است اینترنت اشیا در بخش مخابرات بر اساس قابلیت این فناوری در ایجاد ارزش، یعنی خدمات دادهمحور مقیاسپذیر به پیش خواهد رفت و تأثیر قابل توجهی بر زندگی مردم خواهد گذاشت.صنعت مخابرات تا کنون به عنوان یک کل بر درآمدزایی تمرکز داشته و پایداری طولانیمدت یا هزینه، کنترل، سهولت و طراحی مجدد را در نظر نداشته است. این امر نیاز به تغییر در روش رهبری و طرز فکر را مطرح میکند. شرکتها در جهان اینترنت اشیا که رو به تکامل میرود، به سمت همکاری بیشتر با مشتری خواهند رفت تا بتوانند ارزشهای جدیدی برای طرفین ایجاد کنند. با استفاده از یک پلتفرم اینترنت اشیا ، شرکتهای مخابراتی میتوانند داراییهای مختلف فیزیکی خود را به ابر متصل کنند و عملیات خود را از راه دور مدیریت نمایند، عملکردهای نادرست را مورد بررسی قرار دهند، به روزرسانی سیستم عامل را انجام دهند و موجودی کالا را پیگیری کنند. علاوه بر آن، اپراتورهای مخابراتی میتوانند از زیرساختهای خود برای ارائه خدمات جدید مانند برنامههای مصرفی متناسب با نیاز مصرفکنندگان، راهحلهای گسترده و خدمات مدیریت شده اینترنت اشیا استفاده کنند. قابلیت رومینگ برای دستگاههای اینترنت اشیا آنها را قادر میسازند که به یک شبکه تلفن همراه در مناطق جغرافیایی متصل شوند که مخابرات اصلی هیچ زیرساختی ندارد. در دنیای امروز ثابت شده که هرقدر تعداد دستگاههای متصل در شبکه بیشتر باشد، میزان آسیبپذیری افزایش مییابد. ارائهدهندگان خدمات مخابراتی باید فناوریهای محافظت از حریم دادهها را توسعه دهند تا مانع از آسیب ها شوند و از هزینه های اضافی جلوگیری شود .
- خدمات پشتیبانی
شبکه مخابراتی اینترنت اشیا به همراه حسگرها یا سنسورهای اینترنت اشیا دسترسپذیری بهتر، هزینههای عملیاتی کمتر، مدیریت بهینه مصرف انرژی و OSS و BSS پیشرفتهتری را رقم خواهد زد.علاوه بر این، حسگرهای اینترنت اشیا امنیت را برای سایت برقرار خواهند کرد و هر نوع مداخله یا تهاجمی را تشخیص خواهند داد. همه اینها از طریق دادههای شبکه اینترنت اشیا پیشرفته و نظارت هوشمند بر شبکه مسیر خواهد شد و در نهایت ارائهدهندگان خدمات ارتباطاتی موفق خواهند شد شاخصهای عملیاتی خود را ارتقا بخشند.در مجموع قابلیتهای افزایشیافته تحلیل شبکه به ارائهدهندگان کمک خواهد کرد که بتوانند تعمیر و نگهداری پیشگویانه و همزمان را در مورد دستگاههای اینترنت اشیا اعمال کنند و هزینهها را کاهش دهند. با استفاده از پلتفرم اینترنت اشیا ، استقرار مبتنی بر ابر و فناوریهای کانتینر، ارائه خدمات جدید و استقرار راهحلهای اینترنت اشیا در مقیاس بزرگ میتواند در کسری از زمان لازم با ابزارهای قدیمی انجام شود. این مزیت، شرایط خوبی را برای CSPهای اینترنت اشیا فراهم میکند زیرا آن ها میتوانند فراتر از حفظ شبکههای ارتباطی خود رشد کنند و به عنوان بازیگران بزرگی در بازار اینترنت اشیا ظاهر شوند.کیفیت خدمات، بهرهوری و تخصیص ظرفیت پویا در خدمات اینترنت اشیا از جمله اتومبیلهای خودران، مانیتورهای ضربان قلب و غیره اهمیت بنیادین دارند.رویکرد دادهمحور باید به هسته اصلی شبکههای خودکاری بدل شود که فناوریهای آینده مثل 5G، SDN و خدمات ابر را شامل میشوند. شرکتهای مخابراتی باید قابلیت تحلیل خود را بهبود و توسعه بخشند تا بتوانند مشکلات شبکه را بهسرعت متوجه شوند و پیش از وقوع حادثه یا در طی آن، بتوانند از مشکل جلوگیری کنند. از سوی دیگر، حفظ و تعمیر پیشگویانه کیفیت شبکه را افزایش میدهد و هزینهها را کمتر میکند.
- تحلیل داده ها
فناوری اینترنت اشیا بخشی مهم از استراتژیهای انتقال ابر برای شرکتهای مخابراتی به شمار میآید که به غیر از ایجاد کارایی عملیاتی رایانش ابری به CSPها کمک میکند تا زیرساختهای برنامه را مدرن کنند و باعث تجارب بهتر مشتری بر اساس اینترنت اشیا، تجزیه و تحلیل و یادگیری ماشین شوند. رهبران کسبوکارها از اینترنت اشیا برای دادهها استفاده میکنند و با دریافت بینشها در مورد رفتار مشتری و الگوهای مصرف تصمیمگیریشان را بهبود میبخشند. از سوی دیگر، میتوان مدلهای کسبوکار را با ترکیب اینترنت اشیا و تحلیل بزرگداده توسعه داد و حتی قابلیت پیشبینی روندهای آتی در صنعت مخابرات را ایجاد کرد. سنسورهای گوشیهای هوشمند میتوانند وضعیت خدمات حملونقل عمومی را بهبود بخشند. این سنسورها را میتوان در ایستگاههای اتوبوس و مترو نصب کرد تا مردم بتوانند دسترسی خود را به نزدیکترین وسایل بررسی کنند. آسیبپذیری سایتهای دور از دسترس و ریسک هزینههای بالای تجهیزات، سوخت یا باتری نیاز به توجه زیادی دارند. دوربینهای هوشمند اینترنت اشیا میتواند این مناطق آسیبپذیر را تحت نظارت خود داشته باشد و در صورت رخ دادن مشکل، از طریق پلتفرم اینترنت اشیا هشدار لازم را به متخصصان بدهد.همچنین سایتهای دور از دسترس در معرض تهدیدهای طبیعی مثل آتشسوزی، سیل و زلزله قرار دارند. سنسورهای اینترنت اشیا میتوانند به کارکنان در مورد مشکلات یا خاموش شدن سیستم هشدار دهند.