هوش مصنوعی درکمک به آتش نشانان

هوش مصنوعی درکمک به آتش نشانان

از هوش مصنوعی در کمک به آتش نشانان نیز استفاده می شود و بدین منظور دانشمندان ناسا و وزارت امنیت داخلی آمریکا یک سیستم هوش مصنوعی ساخته‌اند؛ که می‌تواند اطلاعات را در مورد موقعیت‌های اورژانسی جمع‌آوری کرده و تیم امدادگران را هدایت کند.اکنون محققان آزمایشگاه جت ناسا و وزارت امنیت داخلی آمریکا به دنبال کاهش بخشی از وظایف سنگین امدادگران هستند. که با ساخت یک سیستم یادگیری ماشینی که اطلاعات موقعیت را جمع‌آوری می کند. و داده‌های مرتبط و توصیه‌ها را به تیم آتش‌نشانی ارائه می‌کند.

این سیستم که با اینترنت اشیا ادغام شده است، برای اتصال به دستگاه های پوشیدنی و حسگرها در یونیفرم‌های امدادگران و آتش نشانان طراحی شده تا داده‌ها را تحلیل کند. و اطلاعات مربوطه را به اعضای تیم برای افزایش آگاهی موقعیتی ارسال کنند.

موقعیت هر امدادگر توسط جی‌.پی‌.اس یا دستگاه های دیگر مانند کفش موقعیت‌یاب دیجیتالی قابل پیگیری است. و حسگرهای درون لباس امداگران می‌توانند. تمرکز مواد شیمیایی خطرناک و گازهای موجود در هوا را به همراه دمای مناطق مختلف ساختمان تشخیص دهند. از سوی دیگر، تصاویر ماهواره‌ای موقعیت می‌توانند به تیم در شناسایی مسیرشان کمک کنند.در نهایت همه این اطلاعات از طریق تلفن همراه یا نمایشگرهای بالا سری به امدادگران انتقال می‌یابد.

برای این کار، مقادیر زیادی از داده باید بی‌درنگ پردازش شوند. که برای کاربر انسانی ممکن نیست. اما سیستم مبتنی بر رایانش ابری AUDREY می‌تواند آن را انجام دهد. همچنین این سیستم می‌تواند با گذشت زمان به یادگیری پرداخته و با دقت بیشتری در مورد سوانح آینده پیش‌بینی و توصیه کند.

ایده این دستگاه در مورد آتش ­نشانان، سنسورهایی در لباس آنهاست که می­تواند مکان دقیق آنها را مشخص نماید. تعیین گرمای اتاق­ها، وجود مواد شیمیایی و نوع آن، تشخیص گازهای خطرناک، تهیه تصاویر ماهواره­ای از یک مکان و بسیاری موارد دیگر از ویژگی­های این دستگاه است.

هنگامی که تمامی تیم اعزامی به حادثه، به سنسورهای AUDREY متصل شدند، آنگاه این دستگاه فرشته نگهبان آنان می­شود. زیرا تمامی اطلاعات این سنسورها دیده شده و آتش نشانان به اتاق مجاور که سقف آن در حال سقوط است، مراجعه نخواهند کرد.

AUDREY طوری طراحی شده که همه چیز را از بالا ببیند. (طراحی مبتنی بر ابر) این دستگاه می­تواند، کارهایی بیش از ارسال اطلاعات  انجام دهد؛ هنگامی که AUDREY رویداد یک حادثه را می­بیند، آن را یاد می­گیرد و منابع لازم را در مورد حادثه مشابه بعدی پیش­بینی می­نماید.

هوش مصنوعی درکمک به آتش نشانان
در کشور برزیل

اخیرا سیستم جدیدی مجهز به هوش مصنوعی برای پیش‌بینی آتش‌سوزی‌های عظیم جنگل‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

سیستم جدید طراحی شده توسط شرکت پرتغالی Compta، مجهز به هوش مصنوعی است. و می‌تواند ابرهای متشکل از گرد و غبار یا ازدحام حشرات را تشخیص دهد. و در صورت وجود هرگونه دود مشکوک، سیستم بلافاصله هشدار می‌دهد.این دستگاه ساخته شده با همکاری با IBM ، یک دوربین نوری و یک دوربین حرارتی دارد و همچنین به سیستم‌های طیف سنجی نیز مجهز است و می‌تواند عناصر مواد مختلف را مشخص و شناسایی کند.

تا پیش از این، هوش مصنوعی در زمینه پیش بینی بروز طوفان‌های تگرگی و تحقیق به روی شیوه‌های کمک به قربیان حوادث آب و هوایی مورد استفاده قرار گرفته است. و این حیطه عملا یک شاخه جدید از موارد استفاده هوش مصنوعی تلقی می‌شود.

هدف شرکت Compta این است که بتواند با هشدارهای به موقع، میزان این گونه خسارت‌ها را کمتر کند. و همچنین از تبدیل شدن یک آتش سوزی کوچک به یک فاجعه، جلوگیری کند.

سیستم Compta  می‌تواند با ارائه آمار تحلیلی از محل حادثه و با کمک هوش مصنوعی خود، حوادث مشابه گذشته را بررسی کرده و شدت حادثه در جریان را اعلام کند. این سیستم همچنین از سوپرکامپیوتر IBM که واتسون نام دارد نیز بهره برده و می‌تواند تصاویر دریافتی را تحلیل کرده و میزان پیش روی آتش را پیش‌بینی کند.

یکی از دستاوردهای جالب این سیستم این است که می‌تواند شیوه‌های تشخیص نوع طوفان‌های چرخشی را خودش به خودش آموزش دهد، در طوفان‌های چرخشی به نسبت دیگر طوفان‌ها، عموما تگرگ زیادی وجود دارد. و همین فاکتور یکی از دلایل تخریب بیشتر این نوع طوفان‌هاست. سیستم‌های جدیدی که توسعه یافته، می‌تواند به سادگی و تنها با نگاه کردن به طوفان و مشخصه‌های آن،  نوع طوفان را تعیین کرده و نتیجه بسیار رضایت بخشی ارائه می‌دهد. پروژه‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، در دیگر حیطه‌های مرتبط با آب و هوا هم  در حال توسعه هستند. مثلا، شرکت بزرگ دفاع و هوافضا Raytheon Co، درباره موارد استفاده هوش مصنوعی پیرامون نجات قربانیان حوادث طبیعی تحقیق می کند.

نیروهای امداد می‌توانند با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای که مخابره می‌شود، افراد محبوس شده در بسیاری از مکان‌ها را سریع پیدا کند. این شرکت با همکاری مرکز داده‌ای فیس بوک در هنگام بروز چندین طوفان، ابزار خود را برای پیدا کردن قربانیان محبوس شده آزماش کرده‌اند که نتایج مثبتی در پی داشته است.

هوش مصنوعی درکمک به آتش نشانان
در کشور آمریکا

بهتر است هنگام وقوع تخلیه الکتریکی آتش‌نشانان در ساختمان حضور نداشته باشند چراکه با توجه به هرج و مرج و دید محدود در داخل سازه‌های در حال سوختن، تشخیص علائم هشداردهنده قابل مشاهده مانند شعله‌های آتش که از سقف عبور می‌کنند، برای آنها دشوار است. در حالی که بسیاری از ساختمان‌ها به حسگرهای حرارتی مجهز هستند. اما این دستگاه‌ها معمولاً مدت‌ها قبل از وقوع تخلیه الکتریکی و در دمای حدود ۱۵۰ درجه سانتی گراد (۳۰۲ درجه فارنهایت) از کار می‌افتند. و اینجا همان جایی است که P-Flash (مدل پیش بینی تخلیه الکتریکی) توسعه یافته است.

این فناوری که توسط دانشمندان مؤسسه ملی فناوری و استانداردها در آمریکا (NIST) طراحی شده است،از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی استفاده می‌کند. که این الگوریتم نیز توسط ۴۰۳۳ شبیه‌سازی رایانه‌ای مختلف از یک خانه سه خوابه، یک طبقه و به سبک مزرعه آمریکایی در حال سوختن که متداول‌ترین نوع خانه در آمریکا است، آموزش دیده‌ است.

الگوریتم‌ها می‌توانند پیش بینی کنند. که تقریباً چه زمانی دمای داخل خانه به ۵۹۳ درجه سانتی گراد می‌رسد هنگامی که P-Flash را بر روی شبیه‌سازی یک خانه در حال سوختن آزمایش کردند. این فناوری توانست وقوع تخلیه الکتریکی را یک دقیقه قبل از رخ دادن و با دقت ۸۶ درصد پیش بینی کند. و از خطرات جانی که در کمین آتش نشانان است جلوگیری کند.

فهرست