ربات های آتش نشان

ربات آتش نشان

سیستم های آتش نشانی رباتیک با وظایف خاصی  طراحی می شوند. که شامل تجزیه و تحلیل و مکان یابی آتش سوزی می باشند.

انجام جستجو و نجات ، نظارت بر متغیرهای خطرناک و  کنترل آتش سوزی نیز از وظایف ربات ها می باشد.سیستم های رباتیک در آتس‌نشانی ثابت، مانند اسپینکلرهای اتوماتیک و آلارم­ ها، در مناطق پرجمعیت و خطرناک برای خاموش کردن سریع هرگونه تهدید استفاده می شوند. این ها معمولاً سیستم های ساده­ تری هستند. كه به حسگرهای UV یا IR تكیه می­ كنند. و همانطور كه از نام آن­ پیداست، ثابت هستند.

سیستم های آتش نشانی روباتیک متحرک نوع دیگری است، که بیشتر به وسایل نقلیه کنترل از راه دور ابزار سرکوب آتش مانند شیلنگ های آب یا کف، متصل هستند.

اینها قادر به مسافرت به مناطق ناامن از طریق مجموعه ای از سنسورها ، دوربین دیداری ، IR هستند.و فناوری های بیشتری که اطلاعات را برای ناوبری به یک اپراتور از راه دور منتقل می کنند.

ربات‌های آتش نشان طوری طراحی و ساخته شده‌اند، که می‌توانند از راه دور کنترل شوند. کنترل ربات‌های آتش نشان به وسیله سیستم‌های کنترلی، بلوتوث و وای‌ فای و حتی در مواردی موبایل انجام می‌شود. ربات های آتش نشان را می‌توان به مدت ۲۰ ساعت کنترل نمود. به طوری که در این ۲۰ ساعت نیازی به سوخت‌گیری مجدد ندارند.

این ربات‌ها که به دوربین مجهز هستند. می‌توانند از محل حادثه عکس بگیرند، و برای آتش نشانان ارسال کنند. این تصاویر ارسالی به پیدا کردن سریع‌تر مصدومان حادثه کمک زیادی می‌کند. ربات‌ها به وسیله دوربینی که دارند محل حادثه را بررسی کرده و اطلاعاتی در خصوص آتش سوزی و محل حادثه مانند دما را تا برد هزار متری به آتش نشان‌ها ارسال می‌کند. به این ترتیب آتش نشانان با دادن دستورات لازم به ربات ها می‌توانند آتش را سریع‌تر مهار کنند. و عملیات اطفا حریق را به پایان برسانند.

تکنولوژی‌های مختلفی استفاده شده است از جمله سنسورهای لیزری، GPS، لوله انعطاف پذیر مخصوص انتقال آب و فناوری خودران.

فهرست