مدیریت هوشمند انرژی در کارخانه ها

مدیریت هوشمند انرژی در کارخانه ها با اینترنت اشیا

با مدیریت هوشمند انرژی در کارخانه ها و مجموعه ‌ها میزان قابل توجهی در مصرف انرژی صرفه‌جویی می شود و برآوردها بیانگر این نکته است که می‌توان با استفاده از اینترنت اشیا حداقل تا 25 درصد مصرف انرژی را در مجموعه کاهش داد. به عنوان مثال با استفاده از سنسورهای شناسایی حضور افراد در محیط می‌توان تشخیص داد که در لحظه چند نفر در یک مکان یا اتاق حضور دارند و براساس آن میزان نور و حرارت سالن را تنظیم کرد.

حسگرها می‌توانند کیفیت آب و هوای داخل ساختمان را در تمام ساعات روز کنترل کنند و در صورت نیاز نسبت به بهبود آن به شکلی خودکار گام بردارند.

این سنسورها می‌توانند خدمات مناسبی ارائه کنند و هزینه‌های تعمیرات و نگهداری سازه‌ها را به‌خصوص در مراکز عمومی و سالن‌های پررفت و آمد کاهش دهند؛ زیرا با استفاده از آن‌ها می‌توان قطعی سیم و کابل و برق، نشتی آب و گاز و از این قبیل موارد را قبل از بروز خسارت شناسایی و تعمیر کرد.

مدیریت هوشمند انرژی در کارخانه ها با اینترنت اشیا

 سیستم‌های مجهز به سنسورهای مختلف (نور، حرکت، رطوبت، سطح CO2 و…) می‌توانند براساس تغییر شرایط، به صورت پویا خود را تنظیم کرده و از صرف انرژی در نقاط بلامصرف خودداری کنند. به عنوان مثال نورپردازی هوشمند، نور را بسته به میزان روشنایی روز در اتاق، کم می‌کند و به محض خالی شدن اتاق به طور خودکار آن را خاموش می‌کند. ترموستات هوشمند فضای اتاق را پیش از زمان اوج گرما، سرد می‌کند تا از مصرف انرژی گران در زمان اوج بار جلوگیری شود.

اطلاعات دریافتی از سنسورها در جاهایی از جمله کارخانه‌های هوشمند با ماشین‌آلات سنگین می‌تواند به طور دائمی مصرف انرژی را مشخص کرده و با سنجش گرمای بیش از حد، خطرات صدمه یا خاموشی خط تولید را پیش‌بینی کند. با به کارگیری مکانیسم هوشمند از خسارات جدی مانند سوختن موتور و … جلوگیری به عمل می‌آید. مدیریت می‌تواند با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌های ردیابی، تعادل مناسب بین عملکرد بهینه تجهیزات، استهلاک و مصرف انرژی را یافته و بیشینه‌ کارایی تجهیزات را تضمین کند.

فهرست