اینترنت اشیا در فرودگاه های هوشمند جهان
- هوشمند شدن فرودگاه ها در سراسر جهان با استفاده از اینترنت اشیا صورت می گیرد. در فرودگاه های هوشمند آتاتورک استانبول در ترکیه با استفاده از آی بیکن شرکت اپل (iBeacon) سخت افزاری که در اندازه ای کوچک به موبایل هایی که در فاصله مشخصی باشند مطالبی را توسط بلوتوث ، ارسال می کند.و در سالن استراحت این امکان را فراهم میاورند تا مسافران از انتشارات فرودگاه و کتاب های مورد علاقه خود به صورت رایگان بهره مند شوند. بنظر خواندن یک کتاب موفقیت یا یک داستان کوتاه، بسیار مفیدتر و آرامش بخش تر از بازی های موبایل هوشمند در سالن انتظار هواپیماست.
- هواپیمایی میامی در آمریکا با استفاده از 400 سنسور IOT این امکان را برای مسافران فراهم کرده است که مسافران با برنامه ی موبایل هوشمندشان می توانند مسیر شخصی شده اشان را بدون کمترین اتلاف وقت بیابند و به سمت آن هدایت شوند پس به این ترتیب بعد از صرف غذا در رستوران فرودگاه شما به راحتی میتوانید به هر مکانی در محوطه فرودگاه دسترسی پیدا کنید و این یعنی پایان سردرگمی ها.
- در فرودگاه شنزن استفاده از اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، کنترل سیستم روشنایی مستقل، برنامهریزی مسیر پرواز و تحلیل دادههای ممانعت از تداخل زمانبندی و پرواز، منجر به طراحی و ساخت سیستم روشنایی باند پروازی شد که میتواند به صورت بسیار کاربردیتر و هوشمندتر مورد استفاده قرار گرفته تا 20 درصد زمان لازم برای توقف بین هر دو فرود را کاهش داده که برابر با 4 دقیقه برای هر پرواز است. این مورد موجب کاهش قابل ملاحظه مصرف انرژی و همچنین افزایش 67 ساعته زمان خالی بودن باند در متوسط آماری 1000 پرواز روزانه میشود.
- هواپیمایی لندن سیتی با استفاده از IOT سبب اتصال بازرسی های امنیتی فرودگاه به یکدیگر شده است. آنها زمان تاخیرها و انتظار را به مسافران اطلاع می دهند.
- شرکت فرانسوی Sigfox که در زمینه اینترنت اشیا (IoT) فعالیت میکند با همکاری شرکت مسافرتی Amadeus به دنبال راهکاری برای ردیابی اموال و کاهش میزان چمدانهای گمشده در فرودگاهها هستند. اولین شرکتی بود که صرفاً به فعالیتهای اینترنت اشیا (IoT) اختصاصیافته است. پروتکلهای فرکانس رادیویی این شرکت به خوبی از کاربردهایی که به ظرفیت کمی از پهنای باند احتیاج دارند (حداکثر 12 بایت) مناسب است.
در حال حاضر شبکه Sigfox در 65 کشور جهان در دسترس است، اگرچه پوشش آن در برخی مناطق مانند اروپا از سایر مناطق بیشتر است. با استفاده از ردیابهای ارزانقیمت، این فناوری اطلاعات در زمان واقعی در مورد محل چمدان و داراییهای هواپیمایی را امکانپذیر میکند. هزینه استقرار ردیاب دارایی با قابلیت Sigfox بخشی از هزینهای است که از طریق GPS دریافت میشود موقعیت مکانی یک چمدان یا هر دارایی دیگر با یک برچسب حاوی یک تراشه Sigfox در محدوده قابلشناسایی ست. قبل از ورود به آن منطقه، تراشه در اصل در حالت خواب است تا در مصرف انرژی خود صرفهجویی کند.
یک خدمه هواپیمایی باید برچسب ردیاب دارایی را بر روی چمدانهای مسافران بچسباند. در اتاق کنترل فرودگاه با استفاده از فناوری ردیابی، چندین واحد Sigfox را هنگام حرکت از منطقهای به منطقه دیگر ردیابی میکنند. این فناوری میتواند مصرفکنندگان را قادر سازد تا از طریق یک اپلیکیشن در تلفن هوشمند خود موقعیت چمدانهای خود را که آماده بارگیری برای هواپیماست، مشاهده کنند. در همین راستا Sigfox در سال 2018 همکاری خود با خانه لوکس لوئیز ویتون جهت ادغام قابلیت پیگیری Sigfox در خط چمدانهای Louis Vuitton Horizon خود اعلام کرد. سرویس Louis Vuitton از یک پیشنهاد جداگانه Sigfox به نام Monarch استفاده میکند که قادر به سازگاری با استانداردهای محلی فرکانس رادیویی است. بنابراین منطقه پوشش دهی بزرگتر خواهد بود.خطوط هوایی نیز میتوانند از این فناوری برای سنجش معیار عملکرد کارمندان خود در هنگام دست زدن به چمدانها استفاده کنند. این مزیتی است که Amadeus به ارمغان آورده است. Sigfox دادهها را به Amadeus تحویل میدهد. Amadeus از این دادهها برای ارائه اطلاعات ارزشمند به فرودگاه ، شرکت حملکننده یا مشتری استفاده میکند.