هوش مصنوعی در رستوران های مک دونالد
هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در رستوران های زنجیره ای مک دونالد به کار برده شده است و در این مقاله به قسمتی از نقش هوش مصنوعی در این هولدینگ اشاره میشود.
مک دونالد بزرگترین رستوران زنجیرهای جهان است، که با بیش از ۳۷٬۸۰۰ شعبه در ۱۱۹ کشور، روزانه به ۶۴ میلیون مشتری سرویس میدهد.بر پایه یک گزارش منتشر شده در بیبیسی در سال ۲۰۱۲، مک دونالد با داشتن ۱٫۵ میلیون کارمند، دومین کارفرمای خصوصی بزرگ در جهان است. رتبه نخست این ردهبندی، وال مارت با ۱٫۹ میلیون کارمند است.
مهم ترین مسئله در رستوران ها کنترل موجودی انبار و آشپزخانه است که تمامی مواد اولیه را داشته باشند و به تاریخ انقضا آن ها توجه کنند و تمامی مواد تازه مورد استفاده قرار بگیرد و در آشپزخانه به درستی تخمین بزنند که چه مقدار غذا باید همیشه آماده داشته باشند و در پایان ساعت کاری هم هیچ غذایی باقی نماند که باعث متضرر شدن رستوران شود و غذا ها تازه به دست مشتریان برسند.
الگوریتم تابلو هوشمند مک دونالد
مک دونالد این مشکل رستوران ها را با تابلو اعلانات هوشمند حل کرده است و از هوش مصنوعی در این قسمت استفاده کرده است ، به این صورت که این منو دیجیتال هوشمند به آشپزخانه و انبار رستوران متصل است و با توجه به ساعات روز و مناسبت های مختلف با آماری که از مواد اولیه موجود و غذاها میگیرد اگر متوجه شود غذایی زیاد است روی قیمت غذاها تخفیف اعمال میکند که در پایان ساعت کاری غذایی باقی نماند . حتی با توجه به برف وباران هوا و یا مناسبت ها وعید و جشنواره ها قیمت غذاهای منو متفاوت میشود و در واقع به عنوان مشاور مدیریت عمل میکند و باعث بهبود مدیریت میشود و از این سیستم به نام سیستم تصمیم یار هم نام برده میشود. و در این تابلو اعلانات هوشمند از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا و از یادگیری تقویتی استفاده شده است.
کیوسک هایی را در شعبه های کی اف سی قرار دادند که کار کارشناسی چهره را انجام میده و بر اساس سن و جنسیت و حالات روحی آن افراد و روز و ساعت به افراد پیشنهاد غذا میده در واقع چهره مشتری را آنالیز میکنه و غذای مناسب تر با توجه به شرایط فرد را به او پیشنهاد می دهد. به طور مثال برای افراد مسن غذاهایی را پیشنهاد می دهد که روغن کم تری را داشته باشند و توجه میکند که این وعده غذایی برای نهار است یا شام و یا برای نوجوانان غذاهایی را پیشنهاد می دهد که در هرم غذایی ارزش غذایی بالاتری را داشته باشند. وهدف این است که این کیوسک های پیشنهاد دهنده منو را در 5000 شعبه قرار دهند.
این ربات محصول رستوران های زنجیره ای Cali Burger است و کار این ربات این است که همبرگر ها را سرخ میکند و بینایی ویژه دارد و با سنسور های مختلف تشخیص می دهد که همبرگر ها سرخ شده اند یا نه و براساس آپشن و نوعی که در منو و در سفارش است تشخیص میدهد که هر همبرگر چه مقدار باید سرخ شود.
این کیوسک های سفارش غذا تقریبا در تمام شعبه های مک دونالد وجود دارند. این کیوسک ها چند زبانه هستند که در اماکن مختلف و برای توریست ها بسیار مناسب هستند و باعث شده اند صف و مدت انتظار برای تحویل غذا کاهش پیدا کند و این کیوسک ها جمع آوری اطلاعات را انجام می دهند و با استفاده از هوش مصنوعی داده های ارزشمندی را به رستوران داران پیشنهاد می دهند و می توانند در انتخاب منو نیز به مشتریان پیشنهاد هایی را ارائه دهند و گزینه جالب و هیجان انگیزی می تواند در فودکورت ها باشد. در کانادا با همین منوها و با همین روال در سال اول فروش 3 الی 5/3 درصد افزایش پیدا کرده بود در ژاپن هم با منوهای شخصی سازی شده و با مسائل تحلیلی در اپ های موبایل اندازه سبد سفارش %35 افزایش پیدا کرده بود.