اینترنت اشیا در فروشگاه
اینترنت اشیا در فروشگاه هوشمند /
راهکار پلتفرم اینترنت اشیا در فروشگاه هوشمند
استفاده از اینترنت اشیا در فروشگاه هوشمند نه تنها باعث سادهسازی خواهد شد، بلکه اطلاعاتی را در اختیار مدیران خواهد گذاشت که باعث بهینهسازی در انبارداری، فروش و مدیریت مشتری مداری میشود و در نتیجه این بهینهسازی منجر به سوددهی بیشتر خواهد شد. ارزش واقعی اینترنت اشیای سازمانی در دادهها خلاصه میشود با پیشرفتها و گسترش عظیمی که در پردازش و تحلیل انبوه دادهها در حال شکلگیری است دیدگاه و افقی از مجموعه دادههای منبع گرفته از اینترنت اشیا در فروشگاه هوشمند به وجود می آید که ، برای تصمیمگیرندگان سازمانها ارزش خواهد داشت. این اطلاعات در حال حاضر توسط شرکتهای تأسیساتی مورد استفاده قرارگرفته و از آنها برای مدیریت منابع جهت بهینهسازی هزینه در مقابل سود بهکارگیری میشود.
هر مجموعه میبایست به تعادل صحیحی بین بهرهوری و مدیریت محصولات براساس سفارشات مشتری دست یابد و انبارداری به این شکل محقق نخواهد بود مگر با در اختیار داشتن اطلاعات و دادههای تمیز و درلحظهای که به صورت مکانیزه جمعآوری شده باشند؛ برای مثال، اگر شما محصولاتی دارید که مشتریها آن را دوست دارند و سفارشاتی با نرخ بالا دریافت میکنید، پس شما باید عملیاتهای انبارداری این فضای مهم را به نحوی سادهسازی کنید که محصولات به طور کارآمد چیده شوند و سریعاً از محل چینش به کوتاهترین شکل ممکن و بدون خطا بارگیری شوند و متوجه شوید که چه محصولاتی مورد پسند یا نیاز مشتریان است و آن محصولات به طور گزینشی در طول تایم های معین به شماره همراه مشتریان پیامک شود و حتی این داده ها می توانند به یک تیم پزشکی هم متصل باشند و با استفاده از پلتفرم اینترنت اشیا در فروشگاه هوشمند متوجه شوند کاربران با توجه به وضعیت سلامتی و سن خود و خانوادهشان چه کالاهایی را بیشتر خریداری میکنند که مناسب سبد غذایی آنها نیست و چه مواد غذایی را کمتر خریداری میکنند.حال از این طریق سفارشات مشتریها با فرآیند سفارشگیری بهتری تأمین میگردد. برای ساماندهی این اطلاعات از انبارداری تا خرید و پس از خرید مشتریان، سیستمهای مکانیزهای همراه با هوش مصنوعی استفاده می شود. برای بهبود فروش و مزیت هایی که بر رقبای بازار خواهند داشت اطلاعات در لحظه در اختیار مدیران قرار می گیرد. به علاوه، رویکرد مدیریت مشتری محوری را با خود به همراه دارد و سیستم، امکان رهگیری شفافتری را برای مشتریان فراهم میسازد.
در این بخش اینترنت اشیا در فروشگاه هوشمند با استفاده از فناوریهای نوین مثل تشخیص چهره این امکان را برای تولیدکنندگان فراهم میکند تا بتوانند ذائقه، سبک زندگی، اخلاق و روحیات مشتریان را قبل از تولید در اختیار داشته باشند و متناسب با آن وارد بازار شوند. . اینترنت اشیا برای شرکتهای خدماتی امکاناتی فراهم میکند تا سابقه دقیقی از خریدها و دریافت خدمات مشتریان را در اختیار داشته باشند و دقیقا براساس سبک زندگی آنها یا سلیقه خریدشان تبلیغات هدفمندی را منتشر کنند. به عنوان مثال اگر خانوادهای در منطقهای هر هفته چهار بسته دستمال کاغذی با یک برند خاص از یک فروشگاه خاص خریداری میکند، در واقع هربار با پرداخت فاکتور فروشگاه از خود ردپایی به جای گذاشته که شرکتهای تبلیغاتی میتوانند با استفاده از آن در هفته سوم یا حتی صبح روز موعود تبلیغات همان دستمال کاغذی را با تخفیف ویژه برای مشتری ارسال کنند. این شیوه در میان شرکتهای تبلیغاتی به «انگشتنگاری مشتری» معروف شده استبنابراین فروشگاهها باید بدانند که چگونه چنین اطلاعاتی را جمعآوری و استفاده کنند. حسگرهای حرکتی مجهز به اینترنت اشیا نصب شده در سبدهای خرید، اطلاعات نحوه حرکت مشتری در فروشگاه را بدست می آورند.
فروشگاههای زنجیرهای میتوانند ایدهی قفسههای هوشمند را بیازمایند. درحالیکه مشتری در راهروی فروشگاه قدم میزند و اپلیکیشن خود را باز کرده است، حسگرها به شناسایی او و محصولات مورد علاقهی او میپردازند. برای مثال اپلیکیشن، محصولات بدون گلوتن یا اسنکهای مناسب کودکان را بنا به علاقهی مشتری، پیدا میکند. این اپلیکیشن میتواند یک نوع قیمتگذاری فردی را هم ارائه دهد و درصورتیکه کالایی در فهرست خرید برای فروش قرار داده باشد، به خریدار هشدار میدهد که فراموش نکند.
مدیریت موجودی کالا در انبارهایی که هزاران محصول و صدها دسته کالا را در خود ذخیره میکند یک کار چالش برانگیز است. حسگرها و دستگاههای متصل به اینترنت اشیا فرآیندهای بیشماری را در چنین انبارهایی خودکار میکنند و مدیریت هوشمند موجودی را با حداقل مشارکت انسانی امکانپذیر می سازند.مدیریت انبار درباره مدیریت کردن تمامی تسهیلاتی است که محصولات در آن انباشته میشوند؛ مدیریت نیروی کار، تجهیزات، تکنولوژیهای استفادهشده و موجودیهای انبار زیر مجموعه این بخش میباشند. RFID یکی از پرکاربردترین ابزارها در مدیریت هوشمند انبارداری است، چراکه باعث خلق نوعی از انبارداری به نام انبارداری هوشمند یا انبارداری مکانیزه شده است. در انبار هوشمند یا انبار نوین، خطا و مغایرت به حداقل میرسد، فرآیندها تسریع میشوند، و انبار در بالاترین میزان بهرهوری خود قرار میگیرد و هر جا و هر زمان نیاز باشد تا یک انسان، شیء، کالا و یا هر چیز دیگر شناسایی و ردیابی شود و اطلاعاتی از آن در اختیار باشد، میتوان از RFID استفاده نمود.
سیستمهای مدیریت انبار، همراه با سایر سیستمهای سازمانی مانند ERP، به عنوان سیستمهایی که روی سرورهای داخلی سازمان اجرا میشوند، آغاز شد. این مدل در حال تغییر است و WMSهای (سیستم مدیریت انبار) مبتنی بر ابر رایجتر هستند زیرا سازمانها به مزایای اجرای سیستمها در ابر پی میبرند. سیستمهای مدیریت انبار پیادهسازی شده مبتنی بر فضای ابری که مبتنی بر فضای Local نبوده و از فضای ابری به عنوان بستر یکپارچه برای سیستم استفاده میکنند. استفاده از این سیستم یکپارچه در بلندمدت حتی مقرون به صرفهتر از پیادهسازی سیستمهای سنتی است و در بلند مدت میتواند موجب صرفهجویی در هزینهها شود.
میتوان حضور اینترنت اشیا در فروشگاه ها را همچنین توسط ادواتی همچون صندوق های خودکار و کیوسک های تعاملی حس کرد. این ادوات مشتریان را قادر می سازد خریدهای خود را بدون کمک صندوقدار پرداخت کنند. به عنوان مثال: با معرفی مفهوم “grab and go” توسط آمازون، در سوپرمارکت های زنجیرهای آمازون، هیچ صف یا صندوقی وجود ندارد. مردم کالاها را می گیرند و پرداخت به طور خودکار با کمک سنسورها، دوربین ها و دستگاههای توزین هوشمند که با تلفن های هوشمند مشتریان در تعامل هستند انجام می گیرد. بدین ترتیب حسگرها و دوربینهای فروشگاه، خرید مشتریان را ردیابی میکنند و پس از خروج، هزینه از حساب آنها کسر میشود؛ بنابراین با وجود تجربهی خرید سریع و یکپارچهی هوش مصنوعی، دیگر لازم نیست مشتریان در صفهای طولانی منتظر بمانند. نصب سنسورهای اینترنت اشیا در ناوگان حملونقل و اتخاذ راه حل های اینترنت اشیا در فروشگاه ها و انبارها به مدیران مراکز خرید کمک میکند تا از مزیت رقابتی برخوردار شوند. از جمله این مزایا میتوان به مشاهده پذیری و انعطاف پذیری کلیه فرآیندها، تصمیم گیری مبتنی بر داده و خدمات بهتر به مشتریان اشاره نمود.
با هوشمندسازی سازهها و مجموعه ها میزان قابل توجهی در مصرف انرژی صرفهجویی می شود و برآوردها بیانگر این نکته است که میتوان با استفاده از اینترنت اشیا حداقل تا 25 درصد مصرف انرژی را در مجموعه کاهش داد. به عنوان مثال با استفاده از سنسورهای شناسایی حضور افراد در محیط میتوان تشخیص داد که در لحظه چند نفر در یک مکان یا اتاق حضور دارند و براساس آن میزان نور و حرارت سالن را تنظیم کرد. حسگرها میتوانند کیفیت آب و هوای داخل فروشگاه را در تمام ساعات روز کنترل کنند و در صورت نیاز نسبت به بهبود آن به شکلی خودکار گام بردارند. این سنسورها میتوانند خدمات مناسبی ارائه کنند و هزینههای تعمیرات و نگهداری سازهها را بهخصوص در مراکز عمومی و سالنهای پررفت و آمد کاهش دهند؛ زیرا با استفاده از آنها میتوان قطعی سیم، کابل و برق، نشتی آب و گاز و از این قبیل موارد را قبل از بروز حوادث پیشبینی نمود.نورپردازی خودکار، ترموستاتهای هوشمند و سیستمهای HVAC (مجموعه فناوریهای مرتبط با گرمایش، تهویه و خنکسازی) مبتنی بر سنسورهای نسل جدید به گونهای طراحی شدهاند که به طور خودکار شرایط مناسب را در فضاها ایجاد و حفظ کرده و مصرف انرژی را در حد بهینه نگه میدارند. این سیستمهای مجهز به سنسورهای مختلف (نور، حرکت، رطوبت، سطح CO2 و…) میتوانند براساس تغییر شرایط، به صورت پویا خود را تنظیم کرده و از صرف انرژی در نقاط بلامصرف خودداری کنند. به عنوان مثال ترموستات هوشمند فضای اتاق را پیش از زمان اوج گرما، سرد میکند تا از مصرف انرژی گران در زمان اوج بار جلوگیری شود.
- مشتری مداری هوشمند
در این بخش اینترنت اشیا در فروشگاه هوشمند با استفاده از فناوریهای نوین مثل تشخیص چهره این امکان را برای تولیدکنندگان فراهم میکند تا بتوانند ذائقه، سبک زندگی، اخلاق و روحیات مشتریان را قبل از تولید در اختیار داشته باشند و متناسب با آن وارد بازار شوند. . اینترنت اشیا برای شرکتهای خدماتی امکاناتی فراهم میکند تا سابقه دقیقی از خریدها و دریافت خدمات مشتریان را در اختیار داشته باشند و دقیقا براساس سبک زندگی آنها یا سلیقه خریدشان تبلیغات هدفمندی را منتشر کنند. به عنوان مثال اگر خانوادهای در منطقهای هر هفته چهار بسته دستمال کاغذی با یک برند خاص از یک فروشگاه خاص خریداری میکند، در واقع هربار با پرداخت فاکتور فروشگاه از خود ردپایی به جای گذاشته که شرکتهای تبلیغاتی میتوانند با استفاده از آن در هفته سوم یا حتی صبح روز موعود تبلیغات همان دستمال کاغذی را با تخفیف ویژه برای مشتری ارسال کنند. این شیوه در میان شرکتهای تبلیغاتی به «انگشتنگاری مشتری» معروف شده استبنابراین فروشگاهها باید بدانند که چگونه چنین اطلاعاتی را جمعآوری و استفاده کنند. حسگرهای حرکتی مجهز به اینترنت اشیا نصب شده در سبدهای خرید، اطلاعات نحوه حرکت مشتری در فروشگاه را بدست می آورند.
فروشگاههای زنجیرهای میتوانند ایدهی قفسههای هوشمند را بیازمایند. درحالیکه مشتری در راهروی فروشگاه قدم میزند و اپلیکیشن خود را باز کرده است، حسگرها به شناسایی او و محصولات مورد علاقهی او میپردازند. برای مثال اپلیکیشن، محصولات بدون گلوتن یا اسنکهای مناسب کودکان را بنا به علاقهی مشتری، پیدا میکند. این اپلیکیشن میتواند یک نوع قیمتگذاری فردی را هم ارائه دهد و درصورتیکه کالایی در فهرست خرید برای فروش قرار داده باشد، به خریدار هشدار میدهد که فراموش نکند.
- انبارداری هوشمند
مدیریت موجودی کالا در انبارهایی که هزاران محصول و صدها دسته کالا را در خود ذخیره میکند یک کار چالش برانگیز است. حسگرها و دستگاههای متصل به اینترنت اشیا فرآیندهای بیشماری را در چنین انبارهایی خودکار میکنند و مدیریت هوشمند موجودی را با حداقل مشارکت انسانی امکانپذیر می سازند.مدیریت انبار درباره مدیریت کردن تمامی تسهیلاتی است که محصولات در آن انباشته میشوند؛ مدیریت نیروی کار، تجهیزات، تکنولوژیهای استفادهشده و موجودیهای انبار زیر مجموعه این بخش میباشند. RFID یکی از پرکاربردترین ابزارها در مدیریت هوشمند انبارداری است، چراکه باعث خلق نوعی از انبارداری به نام انبارداری هوشمند یا انبارداری مکانیزه شده است. در انبار هوشمند یا انبار نوین، خطا و مغایرت به حداقل میرسد، فرآیندها تسریع میشوند، و انبار در بالاترین میزان بهرهوری خود قرار میگیرد و هر جا و هر زمان نیاز باشد تا یک انسان، شیء، کالا و یا هر چیز دیگر شناسایی و ردیابی شود و اطلاعاتی از آن در اختیار باشد، میتوان از RFID استفاده نمود.
سیستمهای مدیریت انبار، همراه با سایر سیستمهای سازمانی مانند ERP، به عنوان سیستمهایی که روی سرورهای داخلی سازمان اجرا میشوند، آغاز شد. این مدل در حال تغییر است و WMSهای (سیستم مدیریت انبار) مبتنی بر ابر رایجتر هستند زیرا سازمانها به مزایای اجرای سیستمها در ابر پی میبرند. سیستمهای مدیریت انبار پیادهسازی شده مبتنی بر فضای ابری که مبتنی بر فضای Local نبوده و از فضای ابری به عنوان بستر یکپارچه برای سیستم استفاده میکنند. استفاده از این سیستم یکپارچه در بلندمدت حتی مقرون به صرفهتر از پیادهسازی سیستمهای سنتی است و در بلند مدت میتواند موجب صرفهجویی در هزینهها شود.
- خودکارسازی خرید
میتوان حضور اینترنت اشیا در فروشگاه ها را همچنین توسط ادواتی همچون صندوق های خودکار و کیوسک های تعاملی حس کرد. این ادوات مشتریان را قادر می سازد خریدهای خود را بدون کمک صندوقدار پرداخت کنند. به عنوان مثال: با معرفی مفهوم “grab and go” توسط آمازون، در سوپرمارکت های زنجیرهای آمازون، هیچ صف یا صندوقی وجود ندارد. مردم کالاها را می گیرند و پرداخت به طور خودکار با کمک سنسورها، دوربین ها و دستگاههای توزین هوشمند که با تلفن های هوشمند مشتریان در تعامل هستند انجام می گیرد. بدین ترتیب حسگرها و دوربینهای فروشگاه، خرید مشتریان را ردیابی میکنند و پس از خروج، هزینه از حساب آنها کسر میشود؛ بنابراین با وجود تجربهی خرید سریع و یکپارچهی هوش مصنوعی، دیگر لازم نیست مشتریان در صفهای طولانی منتظر بمانند. نصب سنسورهای اینترنت اشیا در ناوگان حملونقل و اتخاذ راه حل های اینترنت اشیا در فروشگاه ها و انبارها به مدیران مراکز خرید کمک میکند تا از مزیت رقابتی برخوردار شوند. از جمله این مزایا میتوان به مشاهده پذیری و انعطاف پذیری کلیه فرآیندها، تصمیم گیری مبتنی بر داده و خدمات بهتر به مشتریان اشاره نمود.
- بهینه سازی مصرف انرژی
با هوشمندسازی سازهها و مجموعه ها میزان قابل توجهی در مصرف انرژی صرفهجویی می شود و برآوردها بیانگر این نکته است که میتوان با استفاده از اینترنت اشیا حداقل تا 25 درصد مصرف انرژی را در مجموعه کاهش داد. به عنوان مثال با استفاده از سنسورهای شناسایی حضور افراد در محیط میتوان تشخیص داد که در لحظه چند نفر در یک مکان یا اتاق حضور دارند و براساس آن میزان نور و حرارت سالن را تنظیم کرد. حسگرها میتوانند کیفیت آب و هوای داخل فروشگاه را در تمام ساعات روز کنترل کنند و در صورت نیاز نسبت به بهبود آن به شکلی خودکار گام بردارند. این سنسورها میتوانند خدمات مناسبی ارائه کنند و هزینههای تعمیرات و نگهداری سازهها را بهخصوص در مراکز عمومی و سالنهای پررفت و آمد کاهش دهند؛ زیرا با استفاده از آنها میتوان قطعی سیم، کابل و برق، نشتی آب و گاز و از این قبیل موارد را قبل از بروز حوادث پیشبینی نمود.نورپردازی خودکار، ترموستاتهای هوشمند و سیستمهای HVAC (مجموعه فناوریهای مرتبط با گرمایش، تهویه و خنکسازی) مبتنی بر سنسورهای نسل جدید به گونهای طراحی شدهاند که به طور خودکار شرایط مناسب را در فضاها ایجاد و حفظ کرده و مصرف انرژی را در حد بهینه نگه میدارند. این سیستمهای مجهز به سنسورهای مختلف (نور، حرکت، رطوبت، سطح CO2 و…) میتوانند براساس تغییر شرایط، به صورت پویا خود را تنظیم کرده و از صرف انرژی در نقاط بلامصرف خودداری کنند. به عنوان مثال ترموستات هوشمند فضای اتاق را پیش از زمان اوج گرما، سرد میکند تا از مصرف انرژی گران در زمان اوج بار جلوگیری شود.