اینترنت اشیا در زنبورداری

اینترنت اشیا در زنبورداری

یکی دیگر از راه‌هایی که اینترنت اشیا از آن برای برای حفظ اکوسیستم‌ها استفاده می‌­کند، ردیابی جمعیت‌های زنبور عسل و نظارت بر وضعیت کندوی آن‌هاست. زنبورها برای حفظ تنوع زیستی در اکوسیستم‌ها بسیار مهم هستند و کاهش تعداد اخیر آن‌ها تأثیراتی جدی بر زراعت و کشاورزی داشته است.با قرار دادن سنسورهایی که با باتری کار می­ کنند داخل کندوی زنبورها، می‌توان با کمک تکنولوژی بر شرایط داخل آن نظارت کرده و سلامت کلنی را ردیابی کرد.

وقتی ملکه سالم است، کارگران درجه حرارت درون کندو را ثابت نگه می‌دارند. کاهش یافتن دمای کندو نشانه این است که کارگران در حال جانشینی ملکه هستند. سنسورها در کندو داده‌های مربوط به دما را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را به وسیله شبکه‌های سلولی به ابر ارسال می‌کنند تا این داده‌ها با استفاده از یک الگوریتم و بر اساس الگوهای دما تجزیه و تحلیل شوند. اگر مشکلی وجود داشته باشد، سیستم به طور خودکار به زنبوردار هشدار می‌دهد.

این داده‌ها به کشاورزان و محققان این امکان را می‌دهد تا مسائلی را که بر رفتار زنبور عسل تأثیر می‌گذارد شناسایی کرده، و بتوانند زودتر از گذشته با این مسائل مبارزه کرده و مانع از کاهش گرده‌افشانی محصولات خود شوند.

اینترنت اشیا در زنبورداری

 سیستم هوشمند سازی کندوی زنبور عسل جهت جلو گیری از مرگ و میر زنبور در زمستان و کنترل گرما و تولید سرما در تابستان و ریشه کن کردن کنه در زنبورستان است.، این سیستم کندو را در هوای سرد در دمای دلخواه که مد نظر شما است نگهداری می­ کند و مانع از مرگ و میر زنبور ها می­شود.

صنعت کشاورزی ( زنبورداری) از جمله مشاغل پردردسر و سخت به حساب می­ آید.یکی از دلایل مهم سختی آن، تلفات در فصل زمستان است. با وجود سیستم گرمایشی دیگر فصل زمستان تهدیدی برای زنبور داران نخواهد بود و زنبوردار همیشه یک زنبورستان قوی با بازدهی بالا خواهد داشت.

اینترنت اشیا در زنبورداری

از دیگر خصوصیت این ورژن داشتن قابلیت اتصال فن برای فصول گرم بوده که با فعال کردن آن می­توان به زنبور در خنک نگه داشتن کندو کمک کرد، همچنین برنامه خودکار از بین بردن آفت کنه دیگر قابلیت مهم این ورژن از دستگاه است.

مزیت دیگر و بسیار مهم این سیستم از بین بردن رطوبت کندو بوده و همچنین سیستم به لحاظ داشتن قابلیت تشخیص روز و شب در روز خاموش خواهد بود و با فرارسیدن شب روشن شده و شروع به کنترل دمای کندو می ­کند، اما در صورتی که دمای هوا در روز کمتراز ۹ درجه باشد سیستم در روز نیز فعال شده و دمای کندو را در حدود ۹-۱۰ درجه نگه می­دارد، این به این خاطر است که زنبور هم از سرمای داخل کندو نجات پیدا کند و همچنین رغبتی برای خروج از کندو نداشته باشد.

کندوی هوشمند به زنبورداران کمک می ­کند تا با نصب اپلیکیشنی بر روی موبایل خود از آخرین وضعیت کندو، اتقاقات اخیر و همچنین مشکلات پیش آمده در کندو آگاه شوند و با استفاده از این اطلاعات بهترین و مناسب‌ترین اقدام را در جهت برطرف کردن مشکل انجام دهند.

اطلاعاتی چون وزن، دما، رطوبت و… تحلیل شده و به وسیله‌ اپلیکیشنی که بر روی موبایل نصب می‌شود، به زنبوردار گزارش داده می‌شود. همچنین با وجود میکروفون نصب شده در این کندو با بررسی صدای زنبورها تشخیص حضور ملکه، بچه‌دهی و غارت اطلاع رسانی خواهد شد.