اینترنت اشیا در صنعت هوانوردی

اینترنت اشیا در صنعت هوانوردی نیز دستاورد های فراوانی داشته است

اینترنت اشیا در صنعت هوانوردی نیز دستاورد های فراوانی داشته است و در سال‌های گذشته برخی از شرکت‌های پیش‌رو در زمینه تعمیر هواپیما با نصب سنسورهای ثابت و متحرک در آشیانه‌ها، امکان جمع‌آوری خودکار اطلاعات از بدنه هواپیماها را فراهم کرده‌اند. این اطلاعات در یک سیستم هوشمند پردازش می‌شود و در صورت مشاهده هر نقص یا موارد مستعد خرابی، پرسنل تعمیر و نگهداری از آن مطلع می‌شوند.این فناوری تجاری، مزایای بسیاری در صنعت هوانوردی دارد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پذیرش فناوری اینترنت اشیا از طریق خطوط هوایی برخی از شکایت‌های رایج در صنعت مانند گم شدن کیف مسافران، تاخیرهای پرواز و مشکلات خدمات‌دهی به مسافران را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال شرکت ویرجین آتلانتیک استفاده از IoT در ناوگان هواپیمایی بوئینگ 787 و تجهیزات باری متصل از طریق دستگاه‌های IoT را آغاز کرده است. این پروژه‌ها منجر به کاهش تاخیر تا 20 درصد و همچنین کاهش 2 ساعت از ساعات کاری روزانه پرسنل شده است.
  • با استفاده از حسگرهای مناسب (متصل به پلتفرم IoT) حرکت افراد و وسایل نقلیه را در بخش‌های مختلف فرودگاه می‌توان با دقت کنترل کرد. در این حالت، سیستم‌عامل‌های IoT نه تنها امکان نظارت و جمع‌آوری داده‌های بدست آمده را فراهم می‌کنند، بلکه می‌توانند آن را تجزیه و‌تحلیل کرده و متخصصان را از تهدیدهای احتمالی آگاه سازند تا بتوانند خیلی سریعتر واکنش نشان دهند.
  • به‌طور معمول تکنسین‌های فرودگاه باید سیستم‌ها و تجهیزات را به‌صورت روزانه و هفتگی چک کنند. اهمیت برخی از این سیستم‌ها به حدی بالا است که خرابی در آن‌ها می‌تواند باعث تاخیر کامل پرواز‌ها و حتی بروز سانحه برای هواپیما شود. حسگرهای IoT می‌توانند بازه‌های چک دستگاه‌ها و بررسی سلامت عملکرد آن‌ها را کاهش داده و در نتیجه ایمنی را افزایش دهند.
  • در فرودگاه ها مکان‌یابی دستگاه‌ها و تجهیزات مناسب بسیار دشوار است. با کمک فناوری اینترنت اشیا امکان استفاده از سیستم برای نظارت بر ابزارهای لازم و مکان‌یابی سریعتر فراهم می‌شود که به سادگی موجب صرفه‌جویی در زمان خواهد شد.
  • مسافران می‌توانند از طریق وای‌فای به سیستم هوشمند فرودگاه متصل شوند. در این صورت اطلاعاتی مثل زمان پرواز، گیت‌های خروجی، وضعیت آب‌وهوایی مسیر پرواز و فرودگاه مقصد، هشدارهای مربوط به نزدیک شدن به زمان پرواز و غیره روی تلفن‌های همراه آن‌ها ارسال می‌شود. این سیستم همچنین می‌تواند موقعیت هر مسافر را در سطح فرودگاه برای شرکت هواپیمایی مشخص کند.
  • با جمع‌آوری و پردازش اطلاعات دقیق بدست آمده از مشتریان با استفاده از فناوری IoT، شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند متناسب با نیازها و علایق مسافران پیام‌های تبلیغاتی را به آن‌ها نشان دهند. همچنین راه‌حل‌های اینترنت اشیاء به خدمه هواپیما این امکان را می‌دهد تا کابین مسافر را به صورت بی‌سیم مدیریت کنند. در نتیجه ایمنی مسافر بیشتر و پاسخگویی به نیازهای آن‌ها بهتر می‌شود.