اینترنت اشیا در صنعت کشتی رانی کشورهای پیشرفته

اینترنت اشیا در صنعت کشتی رانی

یک شرکت تدارکاتی- پشتیبانی مرتبط با سکوهای نفتی و فرا ساحل در حال گسترش سیستمی جهت نظارت بر چگونگی شرایط فنی شناور بر پایه اینترنت اشیا است.

این سیستم برای یک کمپانی که مالک 20 شناور بزرگ حمل کننده ماژول های فراساحل است راه اندازی خواهد شد. و عنوان شده که هدف آن ارتقاء تعمیرات زمان بندی شده و نیز بهینه سازی تعمیر و نگهداری ماشین آلات است.

شرکت ” TOPAZ ” و کمپانی تدارکاتی فراساحل ( BHGE) یک توافق نامه بلند مدت امضا کردند تا این سیستم را که “ویتالیکس” (VitalyX) نامگذاری شده گسترش دهند.

این یک سیستم ” پیگیر سلامت ” برای کشتی ها با استفاده از اینترنت اشیا و ترکیب آن با یک نرم افزار مانیتورینگ است و همچنین استفاده از چندین حسگر، جمع آوری و آنالیز داده ها از کاربردهای مهم و کلیدی موجود بر روی کشتی می پردازد.

داشبورد این نرم افزار روی کشتی و همزمان روی مانیتور دفتر کار در خشکی عمل میکند.  اطلاعات فنی و شرایط موجود بر روی کشتی و همچنین تعمیرات مورد نیاز را به صورت زنده و آنلاین نشان می دهد. و این امر به جهت دست یابی به بهره وری بهینه مفید است.از این داشبورد در کشتی های خودران نیز استفاده میشود.

حسگرها بر روی موتور اصلی و ژنراتورها به گونه ای مستقر شده اند. تا روغن مورد استفاده برای روغن کاری را از نظر وجود هرگونه آلودگی و ناخالصی هایی مانند ذرات فلز و یا دوده شناسایی و بررسی کنند.

“ویتالیکس” همچنین وجود آب،  اسید،  آب شور،  الکل و انواع ناخالصی ها و محلول های مضر برای سوخت و روغن را بررسی می کند تا خرابی ماشین آلات را پیش بینی کند و همچنین طول عمر روغن را بالا ببرد.

مدیران اجرایی این پروژه معتقدند ” ویتالیکس” توانایی شرکت ها را در زمینه های پیش بینی و جلوگیری از خرابی های ناگهانی ماشین آلات افزایش می دهد و در نتیجه شاهدکاهش چشم گیر هزینه ها، افزایش بهره وری و بهره برداری از کشتی خواهند بود استفاده از تعمیر و نگه داری بر اساس شرایط دستگاه به جای روش های قدیمی تعمیر بر اساس ساعت کارکرد افزایش می یابد. و همه این مسائل باعث برنامه ریزی موثرتر برای تعمیرات دوره ای می شود.

در حال حاضر این سیستم بر روی دو شناور نسبتا بزرگ که پشتیبانی و انجام تدارکات برای سکوهای نفتی قزاقستان در آب های دریای خزر را انجام می دهند در حال آزمایش است.

اینترنت اشیا در صنعت کشتی رانی
بنادر روتردام

از مدت ها پیش، مقامات بندر روتردام استفاده از حسگرها و داده های حسگر را آغاز کرده اند با کمک داده‌ها در زمان واقعی و پیش بینی ها در مورد شرایط بندر، ترافیک و زیرساختار، بندر روتردام  امن تر و کارآمدتر از بقیه بنادر مدیریت می شود.

در حال حاضر، اداره بندر روتردام یک پلتفرم جدیدی در اختیار دارد که با تکیه بر آن می توان به جدیدترین تکنولوژی ها مانند محاسبه ابری (Edge Computing) تحلیل ها در زمان واقعی، هوش مصنوعی و بلاک چین (blockchain) دسترسی پیدا کرد.

این پلتفرم در اتخاذ تصمیمات هوشمندتر و سریع تر در محیط پیچیده بندری، بسیار کارآمد و مؤثر است اینترنت اشیا و کلان داده (Big Data) پتانسیل ایجاد شفافیت زیاد در زنجیره عرضه را دارند.

بهره گیری از تکنولوژی اینترنت اشیا در بندر روتردام هلند از هر جای دیگری مشهودتر است در این بندر جریان نامحدودی از اطلاعات در رابطه با کشتی ها در اسکله، جرثقیل ها در یارد و کانتینرهای مجزا دریافت و تحلیل می شوند در حال حاضر اپراتور های بندر مذکور از شفافیت بیشتری نسبت به هاب های دیگر کشتی رانی در جهان برخوردارند.

از مدت‌ها پیش، مقامات بندر روتردام استفاده از حسگرها و داده‌های حسگر را آغاز کرده‌اند با کمک داده‌ها در زمان واقعی و پیش‌بینی‌ها در مورد شرایط بندر، ترافیک و زیرساختار،  بندر روتردام امن‌تر و کارآمدتر از بقیه بنادر مدیریت میشود.

در حال حاضر، اداره بندر روتردام یک پلتفرم جدیدی در اختیار دارد که با تکیه بر آن می‌توان به جدیدترین تکنولوژی‌ها مانند محاسبه ابری (Edge Computing) تحلیل‌ها در زمان واقعی، هوش مصنوعی و بلاک‌چین (blockchain) دسترسی پیدا کرد.

این پلتفرم در اتخاذ تصمیمات هوشمندتر و سریع‌تر در محیط پیچیده بندری، بسیار کارآمد و مؤثر است.

اینترنت اشیا در صنعت کشتی رانی
بنادر استرالیا

استرالیا اپراتورهای ترمینال و انبارهای کانتینر اولین بندری بودند که با ارائه خدمات دیجیتالی برای شرکت های حمل و نقل، درآمد جدیدی را برای بندر خلق کردند پایانه های بندری و انبارهای استرالیا سیستم های تخصیص کامیون ها را ایجاد کردند و باعث کاهش ازدحام کامیون و زمان بازگشت کامیون ها بعد از تخلیه از چند ده ساعت به چند دقیقه شد.

از آنجا که اجرای چنین سیستم هایی باعث افزایش بهره وری می شوند شرکت های حمل و نقل بار جاده ای حاضر به پرداخت هزینه برای رزرو و استفاده از سیستم هستند در سنگاپور کامیون داران با استفاده از یک اپلیکیشن موبایل از داخل کابین کامیون خود برای تبادل اطلاعات با ترمینال و انبارهای کانتینر، در زمان صرفه جویی زیادی کردند.

از سوی دیگر این سیستم ضمن ردیابی لحظه ای کامیون  این اطلاعات را در اختیار مدیریت بندر قرار می دهد و صاحبان بار نیز می توانند با پرداخت هزینه ای برای نظارت بر موقعیت یک کانتینر و بار خود استفاده کنند.

بنادر هامبورگ

اطلاعات ایجاد شده در سکوی داده اینترنت اشیا و پلتفرم های هوشمند بندری یکی دیگر از منابع درآمد بالقوه برای بنادر است. در بندر هامبورگ شبکه اینترنت اشیا و حسگرهایی نصب شده است برای ردیابی زیرساخت ها، ترافیک و بارها استفاده می شود. و انجمن SmartPORT اقدام به تجاری سازی آن ها برای فروش به اشخاص ثالث،  می کند.

بندر آنتورپ و یک شریک تجاری در حوزه اینترنت اشیا بستر تبادل داده ای ایجاد کرده اند که داده های شرکت های حمل و نقل و بار، انبارها، گمرک و سایر بنادر را به منظور تجاری سازی و اشتراک؛ گردآوری و تجزیه و تحلیل می کند این داده ها به ذی نفعان مختلف اجازه می دهد. تا از این داده ها استفاده کنند که شامل زمان ورود و خروج کشتی ها، وزن کانتینرها، زمان جمع آوری و دستورالعمل حمل و نقل با پرداخت آبونمان استفاده نمایند.

چنین اطلاعاتی می تواند به مشتری داده کمک کند تا هزینه خود را از طریق برنامه ریزی بهتر کاهش دهد این سرویس علاوه بر تأمین درآمدی که دارد لجستیک ها را نیز  کارآمد تر و آلودگی های اگزوز کامیون در یکی از شلوغ ترین درگاه های اروپا را به شدت کاهش داده است.

همچنین این سیستم کانتینرهای خالی موجود در انبارها را با تخصیص  فوری آن ها به مشتری را به کم ترین حد خود رسانده است.

اینترنت اشیا نظام کشتی رانی را متحول کرده است
بنادر ژاپن

Maersk پلتفرم (Remote Container Management (RCM را با کمک کاپیتان پیتر راه‌اندازی کرد.

این پلتفرم شرکت‌های کشتیرانی را قادر می‌سازد تا اطلاعات لحظه‌ای را به مهمترین مراکز ذی‌ربط به‌خصوص مشتریان انتقال دهند. و در صورت لزوم هشدار‌های لازم را به آنان بدهد.

ژاپن همچنان از فناوری هوش مصنوعی در مدیریت بنادر استفاده می‌کند و در رأس این فناوری قرار دارد.

با استفاده از سیستم هوش مصنوعی Zinrai فوجیتسو، آن‌ها می‌توانند حرکت بین کشتی‌ها را تشخیص دهند و مناطقی با خطر برخورد زیاد در منطقه خلیج توکیو را پیش بینی کنند.

این شرکت این فناوری را به سیستم‌های خدمات ترافیک کشتی (Vessel Traffic) اضافه کرده است با استفاده از این فناوری، فوجیتسو ادعا می‌کند که اپراتورهای بندر می‌توانند برخورد احتمالی را دو دقیقه سریعتر از سیستم‌های نظارت معمولی شناسایی کنند.