اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در آموزش

اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در آموزش

اینترنت اشیا و هوش مصنوعی به نظام آموزشی کمک میکنند تا به راحتی داده های متفاوت را جمع آوری کنند،این داده ها شامل اطلاعات علمی مورد نیاز دانش آموزان و داده های مورد نیاز سیستم های ساختمان و فضای آموزشی است. از نمونه این داده ها م یتوان به اطلاعاتی که دانش پذیران از بستر اینترنت دریافت میکنند و یا داده های نظارتی که از سیستم های دوربین های نظارتی دریافت میشود، اشاره کرد.به طور کلی اینترنت اشیا به یک مدرسه و دانشگاه هوشمند کمک میکند تا داده و اطلاعات خود در زمینه های :

  • بهبود آموزش ( یادگیری شخصی )
  • امنیت دانش آموزان یا دانشجویان
  • حضور و غیاب

 کنترل و مدیریت کند.و از جمله دلایل دیگر استفاده از اینترنت اشیا در آموزش و یادگیری سریع تر دانش آموزان است که براساس مطالعات انجام شده کودکان و نوجوانان با کمک ابزارهای هوشمند و وجود تعامل بیشتر، به شکل بهتری آموزش را یاد میگیرند.معلم ها نیز به شکل مؤثرتری وظیفه‌ی خود را انجام می دهند: مثلا یک معلم روزانه ۱۲ تا ۱۴ ساعت باید وقت خود را صرف زمان آموزش، طراحی سؤال یا آماده سازی شیوه های آموزشی تازه برای درس های آینده کند؛ اما با کمک اینترنت اشیاء و ابزارهای هوشمند این زمان به حداقل رسیده و کیفیت مطالب افزایش می یابد. و محتوای دیجیتالی و الکترونیک به شکل ساده تری بین معلمان اشتراک گذاشته می شوند، آنها قادر خواهند بود با یکدیگر تبادل اطلاعات کرده، دانش و تجربیات خود را برای دیگران به نمایش بگذارند.

اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در آموزش

تاثیر اینترنت اشیا بر آموزش

افزایش سرعت آموزش: زیرا دیگر نیازی به نوشتن حرف به حرف مطالب روی تخته ی کلاس وجود ندارد.

کاهش هزینه های آموزش : به سادگی می توانند مطالب ارائه شده را از طریق ابزارهای هوشمند به دست دانش آموزان برسانند. با وجود این پیش بینی می شود هزینه ی تهیه ی تخته های هوشمند بسیار بالا باشد؛ اما پژوهشگران در تلاش هستند نمونه های با کیفیت تر و ارزان قیمت تری از آن را تولید کنند و در اختیار دانش آموزان قرار بدهند.کتاب‌های درسی در کلاس‌های هوشمند بیشتر شبیه به “کتاب‌های فنی” می‌باشند.

کلاس های هوشمند: با كلاس هاي هوشمند كه در آن اشياي هوشمند نظير دوربين ها، ميكروفن ها و بسياري از حسگرهاي ديگر وجود دارند، ميتوان متوجه شد كه مديريت كلاس بسيار ساده بوده و نسبت به زماني كه اين وسايل هوشمند در كلاس وجود نداشتند فهميدن مطالب بسيار آسانتر شده است. واژه “مديريت كلاس” نمايانگر اين است كه يک استاد چگونه به نظم در كلاسش دست مييابد. با كمک وسايل هوشمند، استادمطلع خواهد شد كه چه زماني به دانشجويان استراحت دهد، چه زماني با صداي بلندتري صحبت كند و چه زماني تمركز داشجويان كاهش مييابد. چند نمونه از حسگرها و دستگاه هاي محرک كه ميتوان در كلاس هاي هوشمند بكاربرد عبارتند از: حسگرهاي دما، حسگرهاي مربوط به قدم زدن در جلوي ميز استاد كه كنترل ميكند كه آيا استاد در كلاس حضور دارد يا خير ( كه اگر استاد حضورداشته باشد يک دستگاه محرک پروژكتور را روشن ميكنند)، برخي حسگرهاي مربوط به صدا كه نشان مي دهند دانشجويان چگونه صحبت مي كنند و غيره . با چند حسگر ارزان و ابتكارهاي فراوان ميتوان كلاس هاي هوشمند جالب و قدرتمندي ايجاد نمود كه واقعاً مي توانند به دانشجويان در يادگيري آسان تر و با لذت بيشتر كمک نمايند.

پاسخ دادن به سوالات دانشجویان: هوش مصنوعی در دوره‌های آنلاین نقشی حیاتی دارد و دانشجویان می‌توانند پاسخ سوالات خود را به جای استاد از یک سامانه هوش مصنوعی دریافت کنند.در واقع این سامانه به عنوان کمک‌استاد، مشکلات دانشجویان را حل می‌کند و به این ترتیب نیاز به حضور استاد در جلسه برای مدت طولانی وجود نخواهد داشت.این موضوع علاوه بر کاهش هزینه می‌تواند در کیفیت و دقت آموزش موثر باشد.

اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در آموزش

تصحیح اوراق امتحانی: یکی از مهمترین چالش‌های اساتید تصحیح اوراق امتحانی است.بسیاری معتقدند با توجه به تشریحی و تحلیلی بودن اکثر امتحانات صرفاً اساتید قادرند برگه‌ها را تصحیح کنند اما امروزه می‌توان به سامانه‌های هوش مصنوعی نیز این موضوع را آموزش داد تا بتوانند به پاسخ‌های ناقص، تا حدودی درست و تحلیل‌های متنوع، نیز به خوبی نمره بدهند.

امنیت با اینترنت اشیا در محیط های آموزشی : باندهای مچی دیجیتال و کارت‌های شناسایی هوشمند به مدارس کمک می‌کند تا دانش‌آموزان و کارکنان را ردیابی کنند. داده‌های مربوط به موقعیت‌هایی که دانش‌آموزان در مدرسه یا مسیر مدرسه داشته‌اند به سروری منتقل شده و می‌توان از این طریق ایمنی دانش‌آموزان یا پرسنل مدرسه را ارتقاء داد. اتوبوس‌ها و سرویس‌های مدارس نیز با تجهیز به این جی‌پی‌اس‌ها می‌توانند ایمنی بیشتری در مسیر تردد داشته باشند. ، اینترنت اشیا با استفاده از ابزار های تشخیص چهره ، RFID (دستگاه های چک از راه دور) و دستگاه های ردیابی GPS می تواند هرگونه متجاوز بالقوه را شناسایی کند.  علاوه بر این ، هرچه هوش مصنوعی باهوش تر می شود ، دستگاه ها می توانند دانش آموزان یاکارمندان را با اهداف مخرب شناسایی کنند و آنها را قبل از هرگونه آسیب در محوطه دانشگاه یا مدرسه متوقف نمایند.همچنین شاخص های اضطراری ، تقویت کننده های صوتی ، ساعتهای Wi-Fi ابزارهایی هستند که باعث ایجاد امنیت می شوند. سنسورهای IoT در صورت ایجاد مشکل، بلافاصله آن را تشخیص داده و هشدارمی دهند اینترنت اشیا در صورت احتمال وقوع زمین لرزه یا تغییرات ناگهانی آب و هوا نیز میتواند اعلام خطر کرده و مدرسه را تعطیل کند. نکته مهم برای درک موضوعی که گفته شد این است که IoT و AI ، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی ، به هم پیوسته هستند.  در حالی که IoT ماشین ها را قادر به جمع آوری داده ها می کند ، هوش مصنوعی این اطلاعات را درک و از آن استفاده میکند. این دو فناوری موازی با یکدیگر هستند.

تشخیص استعداد: امروزه کشف استعداد ها و مشاوره ها نیز به کمک هوش مصنوعی صورت می گیرد به این صورت که از قبل تمام موارد و نکته ها و جوانب در سیستم قرار داده می شود و هوش مصنوعی در تست تمام جنبه ها را لحاظ می کند. و افراد با ویژگی های مختلف و در تمام رده های سنی می توانند از آن استفاده کنند.