سامانه های حمل و نقل هوشمند

ناوگان حمل و نقل هوشمند با اینترنت اشیا

سامانه‌ های حمل و نقل هوشمند (ITS: Intelligent Transportation System) ، سامانه‌ هایی هستند که با به کارگیری فناوری‌ های پیشرفته ارتباطی، کنترلی، الکترونیکی، سخت افزارها و نرم‌افزارهای کامپیوتری باعث بهبود عملکرد سامانه‌ های‌ حمل و نقل می‌ شوند.
هدف استفاده از سامانه‌‌های هوشمند در جوامع مختلف می‌ تواند متفاوت باشد، اما به صورت کلی اهداف به کارگیری آن را می‌ توان کاهش ازدحام ترافیک، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت، کاهش تاثیرات مخرب زیست محیطی و بهبود کارآیی کلی سامانه‌ های حمل و نقل در نظر گرفت.

اینترنت اشیا انقلابی بزرگ درصنعت حمل و نقل پدید آورد و به مدیران این امکان را می دهد که از راه دور بتوانند نظارت بر ناوگان حمل و نقل خود داشته باشند. در بسیاری از کشورهای جهان برای بهینه‌سازی مصرف سوخت، ایمنی بیشتر مسافران و کالاها، کاهش ترافیک و بهینه‌ سازی مسیرهای حمل و نقل و همچنین مدیریت بهتر کارکنان بخش حمل و نقل، از اینترنت اشیا استفاده می‌کنند و به کمک آن داده‌های مهم و ارزشمندی را جمع‌آوری و مدیریت ناوگان را بهبود می‌بخشند.

ناوگان حمل و نقل هوشمند با اینترنت اشیا

بررسی عملکرد راننده و رفتار او و همچنین امکان مدیریت و راهنمایی او حین سفر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران  و شرکت های بیمه گذار خودرو است که به کمک اینترنت اشیا میسر شده است. با وجود اینترنت اشیا و به کمک سنسورهایی که در داخل ناوگان نصب می‌شود می‌توان علاوه بر بررسی رفتار راننده و مسئولیت پذیری او، شرایط داخل خودرو را آنالیز کرد و بلافاصله به صورت مستقیم راننده را راهنمایی و هدایت نمود.

حمل و نقل هوشمند به کمک اینترنت اشیا و با تحلیل و بررسی اطلاعات دریافتی از سنسورها، متوجه میزان مصرف سوخت و عوامل افزایش‌دهنده مصرف می‌شود. عواملی مانند سرعت بالا، مسیر حرکت نامناسب و پرترافیک و روشن بودن غیرضروری خودرو به راحتی از طریق اینترنت اشیا قابل ردیابی است. با حل این مشکلات، مدیریت ناوگان اقدام به کاهش مصرف سوخت و بهینه‌سازی آن خواهد کرد.