هوش مصنوعی در اسباب بازی کودکان

هوش مصنوعی در اسباب بازی کودکان

اسباب بازی های هوش مصنوعی، با بهره مندی از فناوری هایی مانند تشخیص صدا، بلوتوث و وای فای، به اینترنت متصل شده و از قابلیت تعامل و گفتگو با کودکان برخوردار هستند؛ اما این مسأله می تواند با خطراتی از جمله نقض حریم خصوصی یا هک شدن توسط هکرها همراه باشد. کایلا (My Friend Cayla) عروسک هوشمندی است که با بهره مندی از فناوری های تشخیص صدا، بلوتوث و اتصال به اینترنت، قادر به تعامل و گفتگو با کودک است. تمامی مکالمه های کودک با عروسک هوشمند به صورت مستقیم و آنلاین به یک شرکت تحلیل صدا منتقل شده و با پردازش آنی، برای ادامه گفتگو با کودک مورد استفاده قرار می گیرند. این مسأله، نگرانی های زیادی را در مورد به خطر افتادن حریم خصوصی کودکان، احتمال جاسوسی هکرها از کودکان یا حتی احتمال مکالمه مستقیم هکرها با کودکان ایجاد کرده است.نگرانی دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که از این داده های صوتی کودکان چگونه و به چه منظوری استفاده می شود. آژانس شبکه فدرال آلمان در سال 2017، درخصوص خطر عروسک های جاسوس کایلا به والدین هشدار داده و آنها را در دسته دستگاه های جاسوسی غیرقانونی طبقه بندی کرد.عروسک هوشمند کایلا یکی از ده ها نمونه اسباب بازی هوش مصنوعی (AI) است که استفاده از آنها در میان کودکان افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

هوش مصنوعی در اسباب بازی کودکان

اسباب بازی هوشمند چیست؟

اسباب بازی هوشمند نوعی از  اسباب بازی است که دارای درجه ای از هوش مصنوعی است، به این معنی که می تواند یاد بگیرد، نحوه ارتباط برقرار کردن با کاربر را تمرین کند و واکنشهایی به محرک های خارجی  داشته باشد. افزون بر این ها این نوع اسباب بازی ها معمولا رفتارهایی با الگوهای از پیش برنامه ریزی شده نیز دارند. سطح هوش این اسباب بازی ها به طور گسترده ای متفاوت است، برخی از آنها قادر به استفاده از تکنولوژی تشخیص صدا، سنسورهای لمسی و برنامه های مبتنی بر گوشی های هوشمند برای برقراری ارتباط با کاربران هستند.

بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که افزایش دسترسی به آموزش، یکی از بهترین راه ها برای پر کردن شکاف بین کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه محسوب می شود. این اسباب بازی های هوش مصنوعی می توانند به عنوان یک معلم ایفای نقش کرده و در مسیر توسعه آموزشی، به کودکان کشورهای درحال توسعه کمک کنند. برخی تولیدکنندگان اسباب بازی معتقدند که بازی های آموزشی و پرورشی، مهارت های اجتماعی کودکان را افزایش می دهند. برخی کارشناسان بازار اسباب بازی انتظار دارند تا سال 2024 درآمد اسباب بازی های مبتنی بر هوش مصنوعی به 54 میلیارد دلار برسد و بر همین اساس نیز تولیدکنندگان به طور فزاینده ای اسباب بازی هایی را که می توانند به اینترنت متصل شده و با کودکان ارتباط برقرار کنند، تولید می کنند.

طبق آماری که در سال ۲۰۱۰ در یکی از مهد های کودک نروژ گرفته شد ، کودکانی که مهارت های زندگی و مسائل ساده ریاضی را به وسیله ابزار های الکترونیکی و اسباب بازی های هوشمند آموزش دیده بودند از اعتماد به نفس و خلاقیت بالاتری نسبت به دیگر کودکان بهره مند شدند . استفاده از اینترنت اشیا در کودکان می تواند به رشد هوش هیجانی آن ها کمک شایانی کند.