هوش مصنوعی در بررسی سلامت آبزیان

هوش مصنوعی در بررسی سلامت آبزیان

هوش مصنوعی در بررسی سلامت آبزیان و عملیات نظافت آبزیان امور را تسهیل بخشیده است و به شرکت‌ها برای تصمیم‌‎گیری بهتر در عملیات مربوط به پرورش آبزیان کمک می‌کند. سکوی اینترنت اشیا ‌با استفاده از حسگرهای هوشمند که تمامی اطلاعات حیاتی استخرهای آبزی‌پرور را در یک فضای ابری ذخیره می‌کند و با تحلیل آن‌ها توسط هوش مصنوعی ، بهترین راه‌کار را به مدیران شیلات ارائه می‌دهد. تمامی پارامترهای حیاتی آب نظیرPH، دما، اکسیژن محلول، نیتریت، آمونیاک، شوری، EC و غیره توسط این سیستم در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

هوش مصنوعی در بررسی سلامت آبزیان

با بهره گیری از هوش مصنوعی در بررسی سلامت آبزیان ، میزان مرگ و میر و انرژی مصرفی در مزارع آبزی پروری کاهش قابل توجهی خواهد داشت که در نتیجه ‌‌می‌توان افزایش 30 الی 35 درصدی را در بهره‌وری مشاهده نمود. این سیستم مدیریت چندین حوضچه ماهی را هم‌زمان و به‌طور متمرکز امکان‌پذیر می‌کند. از این ‌رو حوضچه‌های هوشمند نه‌تنها سودآور هستند، بلکه هزینه‌های سرمایه‌ای مورد ‌نیاز برای مدیریت حوضچه‌ها را نیز کاهش می‌دهند. روش کار به این صورت است که داده‌ها توسط دوربین‌ها از زیر آب تحلیل می‌کنند تا رفتارهای مربوط به تغذیه ماهی‌ها مثل این که چه زمانی گرسنه هستند را بررسی کنند. اهمیت این موضوع به این دلیل است که 40 ‌درصد از قیمت‌ ماهی‌ها به دلیل هزینه‌هایی است که برای تغذیه آن‌ها صرف می‌شود.

هوش مصنوعی در بررسی سلامت آبزیان

هدف هوش مصنوعی در بررسی سلامت آبزیان به متصدیان درباره نوع تغذیه ماهی‌ها است. در این روش، سیستم داده‌ها را از منابعی مانند سنسورها، دوربین‌ها و اصوات جمع‌آوری می‌کند و اطلاعات لازم برای الگوریتم‌ها را ارائه می‌دهد و با این روش درباره غذا دادن ‌‌بیش‌تر یا ‌‌کم‌تر به ماهی‌ها هشدار می‌دهد. این برنامه با گذشت زمان هوشمندتر می‌شود. سیستم‌های مبنی بر هوش مصنوعی همیشه در مراکز فعال هستند و براساس تحلیل داده‌های گرفته شده از دوربین‌ها ، تصمیم‌گیری می‌کنند. این سیستم توانایی تصمیم‌گیری بدون ارتباط با یک منبع را دارد و همچنین استفاده از آن باعث کاهش نیروی انسانی هم خواهد شد. همیشه یکی از دغدغه‌های صاحبان مراکز پرورش آبزیان تعداد دفعاتی است که مجبورند در روز به محصولاتشان سر بزنند و مشکلات را شناسایی و به آن‌ها رسیدگی کنند. در‌نتیجه استفاده از هوش مصنوعی در بررسی سلامت آبزیان به این موضوع اهمیتی ویژه ای می دهد.

هوش مصنوعی در بررسی سلامت آبزیان

با استفاده از هوش مصنوعی در بررسی سلامت آبزیان ، تغییرات رفتاری ماهیان در هنگام تغذیه تجزیه می‌شود. این سیستم با استفاده از دوربین برای مشاهده حرکات ماهی و اندازه‌گیری سرعت، شتاب و پراکندگی در قفس، مخزن یا حوضچه استفاده می‌شود. هوش مصنوعی تصمیم می‌گیرد که چه موقع غذا دادن به ماهی‌ها متوقف شود یا میزان و نوع تغذیه را با توج به اشتهای ماهی‌ها تغییر دهند. تغییر رفتار نه تنها به تغذیه و اشتها بلکه به بیماری‌ها و جراحات در ماهی‌ها مربوط می‌شود. این سیستم همچنین ‌‌می‌تواند علائم اولیه بیماری را که منجر‌ به کاهش مرگ ومیر و استفاده از آنتی بیوتیک، حفاظت از محیط زیست و بهبود کلی در مدیریت می‌شود را تشخیص دهد.