هوش مصنوعی در سیسیتم های ریلی

هوش مصنوعی در سیستم های ریلی

از  کاربردهای هوش مصنوعی در سیستم های ریلی، کمک به خودکارسازی عملیات ریلی یا ATO است. ATO مسئولیت مدیریت عملیات قطار را با درجات مختلفی از خودکار بودن، از راننده به سیستم کنترل واگذار می کند.

امروزه هوش مصنوعی می تواند از قدرت داده های ارائه شده توسط سنسورهای مستقر در قطارهای بحرانی یا مؤلفه های زیرساخت استفاده کند. تا در زمان مناسب اطلاعات را استخراج و اقداماتی را برای نگهداری از قطار پیشنهاد دهد. که مزایای زیادی به همراه دارد. از جمله تعمیر سریع تر، کاهش هزینه های نگهداری و رضایت بهتر مشتریان است.

علاوه بر آن اپراتورهای قطار می توانند رزرو مورد نیاز برای مواقع خرابی ناوگان را کاهش دهند. و از هوش مصنوعی برای افزایش قابلیت اطمینان و اثربخشی استفاده کنند.

هوش مصنوعی در سیستم های ریلی
سیستم راه آهن در هند

دولت هند به منظور تضمین امنیت و پیشگیری از خرابی قطارها در ایستگاه های بین شهری، یک سیستم نگهداری و پیش بینی مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه داده است.

رسانه های محلی هندوستان اعلام کردند. که منطقه مرکزی راه آهن این کشور روبات های هوشمندی را در ایستگاه های منطقه تعبیه کرده است. تا عکس ها و فیلم هایی را از عملکرد حرکت قطار ضبط کند. و از طریق سیستم وای فای به مأموران ارسال کند.

این روبات با بهره گیری از دوربینی با وضوح بالا، سلامت بخش های زیرین و چرخ دنده های قطار را در زمان های مشخص شده را بررسی میکند. و داده ها و اطلاعات ثبت شده را از طریق وای فای به مأموران مربوطه ارسال می کند. دوربین این روبات با فرمان مهندسین به چرخش درآمده و فیلم های باکیفیتی از  بخش های زیرین قطار ثبت می کند. مهندسین این فیلم ها را بر صفحه نمایش بزرگی مشاهده کرده. و در صورت مشاهده هرگونه مشکلی آن را در سریع ترین زمان ممکن رفع می کنند. این سیستم هوشمند با تجهیز به چراغ های LED، فیلم برداری و عکاسی در نور کم و حتی تاریکی را با وضوح بالا انجام می دهد.این قابلیت زمانی مفیدتر است که زیر چرخ ها در اکثر موارد در معرض نور خورشید قرار نگرفته باشد. و از دید عموم پنهان است.

این سیستم هوشمند با دوربین های حساس و وضوح بالا در ۱۶ ایستگاه قطار مستقر شده. و با استفاده از هوش مصنوعی موجود در سیستم بینایی آن، غذای ارائه شده به مسافرین را مورد ارزیابی قرار داده. و صحت و سلامت بهداشتی بودن غذا را به مأموران و مسافرین اطلاع می دهد.

هوش مصنوعی در سیستم های ریلی
کنترل قطارها

استفاده از سیستم های اسکنر در صنعت حمل و نقل ریلی با استفاده از حسگرهایی که در طول مسیر نصب شده اند. کمک بزرگی به اعلام وضعیت و موقعیت مکانی قطارها می کند. اما در کنترل قطارهای دیگری  از سیستم GPS استفاده می گردد. با این سیستم،  ردیابی قطارها از طریق سیستم های  ماهواره ای که توسط نور خورشید فعال می شود. و به راحتی امکان پذیر است. به طوری که دما و فشار کالاهای حمل شده با قطار تحت کنترل قرار می گیرد. و در صورت تغییرات غیر معمول به تمامی ایستگاه ها اطلاع رسانی می شود. این سیستم بیشتر در حمل بار و مواد شیمیایی و خطرناک توسط قطار کاربرد دارد.

با استفاده از سیستم برنامه ریزی شده هوشمند به آسانی می توان در یک مسیر،  سرعت حرکت را چند برابر کرده. تا بتوان به عبور بیشتر قطارها کمک کرد. به تازگی استفاده از سیستم PTC در خطوط ریلی کشور آمریکا اطلاعات دقیقی از حرکت قطارها را در اختیار کارکنان قرار داده. و هرگونه تغییری را گزارش می دهد و در صورت احساس خطر به طور خودکار قطار را متوقف می کند.

نارسایی سیگنال‌ها دلیل اصلی تصادفات و تاخیر قطارهاست. بریتانیا در حال حاضر از سیستم کنترل از راه دور استفاده می کند. این سیستم خرابی‌ها را قبل از وقوع اعلام می کند. و شروع به برطرف کردن مشکل به صورت خودکار می کند. و با اخطار دادن ، کارمندان را برای گرفتن تصمیم‌های کاربردی آگاه می کند.