کاربرد های بلاک چین

کاربرد های بلاک چین و اینترنت اشیا

 بلاک چین سرویسی است که در حال ثابت کردن خود در صنایع مختلف است.این فناوری می‌تواند مشکلات مربوط به اجناس جعلی و تقلبی را رفع کند. موضوع تقلبی بودن اجناس نه تنها از نظر مالی به این صنعت آسیب می‌رساند، بلکه باعث کمرنگ شدن اعتماد مشتریان در طولانی مدت خواهد شد.مطرح ترین کاربرد بلاک چین ( BLOCK CHAIN) را می‌توان رصد و پیگیری عنوان کرد.

کاربرد بلاک چین در زمینه کپی رایت نیز پررنگ است. صاحبان اثر به عنوان مثال نقاشان، عکاسان، نویسندگان و آهنگ‌سازان از جمله افرادی هستند که ممکن است برای این منظور از بلاک چین استفاده کنند. با کمک این سیستم می‌توان مشخصات صاحب اصلی اثر هنری و یا هر چیز دیگری را ثبت کرد تا بعد از آن شخص یا سازمان خاصی ادعای مالکیت آن را نداشته باشد.

کاربرد های بلاک چین و اینترنت اشیا

کاربرد بلاک چین در انتخابات می‌تواند بسیار پررنگ باشد و یک انتخابات به دور از تقلب و فریب را برای همه به ارمغان بیاورد. البته استفاده از این فناوری در انتخابات در سطح بزرگ تا به حال صورت نگرفته است.

در کشور های توسعه یافته، انتخابات در سطوح کوچک برای شهروندان با کمک این فناوری طراحی و پیاده‌سازی شد و در طی این انتخابات افراد توانستند با ماندن در منزل و تنها با استفاده از یک گوشی هوشمند متصل به اینترنت در رای‌گیری امن شرکت کنند.

کاربرد های بلاک چین و اینترنت اشیا

بلاک چین در پزشکی

به لطف غیرقابل تغییر بودن بلاک چین، موضوع از بین رفتن اطلاعات دیگر نگرانی ایجاد نخواهد کرد و از این فناوری می‌توان برای ثبت و پیگیری سوابق پزشکی هزاران بیمار استفاده کرد.یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت و مزایای این بلاک ها ، ایجاد کردن قابلیت تعامل و همکاری بین کلینیک‌ها، بیمارستان و دیگر موسسات پزشکی است.ساختار غیرقابل تغییر این سیستم باعث می‌شود که بتوانیم اطلاعات پزشکی و سوابق بیماری همه افراد را با سازمان‌های بیمه به اشتراک بگذاریم تا آن‌ها بتوانند جلوی برخی از کلاهبرداری‌های معمول در زمینه بیمه؛ مانند گرفتن پول برای جراحی‌های انجام نشده و خدمات غیرضروری را بگیرند.

پیاده‌سازی این فناوری می‌تواند یک روش عالی، شفاف و قابل اعتماد برای پیگیری داروسازی از زمان تولید تا عرضه را ارائه بدهد.این مورد می‌تواند مشکلات زیاد مربوط به مافیای دارو و یا داروهای تقلبی را نیز حل کند؛ در ضمن در صورت استفاده از این سیستم به همراه دستگاه‌های اینترنت اشیا، می‌توان شرایط مختلف نگه‌داری و انتقال داروها؛ مانند دما و رطوبت محل نگهداری را نیز بررسی و پیگیری کرد.