بانک های هوشمند

بانک های هوشمند اینترنت اشیا

بانک های هوشمند باعث بهبود تجربه مشتریان و بهینه سازی عملیات بانکی می شود و نسل های مختلف بانکداری الکترونیک هوشمند با استفاده از دستگاه های خودپرداز و پیاده سازی وب سایت های اطلاع رسانی که به عنوان بانک 1.0 شناخته می شوند تا به امروز همراه با فناوری های مختلف درحال رشد بوده است. بانک 4.0 که به عنوان آخرین نسل بانکداری الکترونیک هوشمند شناخته میشوند مبتنی بر اینترنت اشیا شکل گرفته و مفاهیمی از قبیل بانکداری نامحسوس ، پرداخت های خودکار و تراکنش های M2M نمونه های پرکاربرد اینترنت اشیا در بانکداری دیجیتال است.

کاربرد اینترنت اشیا در بانک های هوشمند

کاربرد اینترنت اشیا در بانکداری را می توان به دو دسته عمده بهینه سازی عملیات و بهبود تجربه مشتری تقسیم نمود. در ادامه نمونه هایی از این دو دسته عمده بررسی می شود.

بهبود تجربه مشتری

بیشتر کاربردهای اینترنت اشیا در بهبود تجربه مشتری است . دستگاه های متصل می توانند اطلاعات دقیق و در لحظه را جمع آوری کنند ، اطلاعاتی از نحوه عملکرد و زندگی کاربران ، که کمک میکند سبک زندگی آنها بهتر و دقیق تر شناسایی شده و مبتنی بر آن سرویس های اختصاصی طراحی و به مشتری ارائه گردد. شناسایی ورود مشتری به شعبه ، تشخیص چهره ، نوبت دهی هوشمندانه ، ارائه محصولات سفارشی و ارائه خدمات پیش از درخواست مشتری از جمله این موارد هستند.

مشکلات و نگرانی های فراگیری اینترنت اشیا

هر فناوری علاوه بر مزایایی که دارد مشکلاتی را هم به همراه خواهد داشت . توجه به این مشکلات و در نظر گرفتن آن ها در هنگام استفاده از فناوری می تواند اثرات منفی مربوط به آنها را کاهش دهد . برخی از مهمترین مشکلات و نگرانی های موجود در خصوص اینترنت اشیا شامل موارد زیر میباشد :

نقض حریم شخصی مشتریان

جمع آوری داده از مشتریان و تحلیل آن ها اگر چه از یک سو باعث شناخت بیشتر از آنها و ارائه خدمات مطلوب تر به مشتری خواهد شد اما ممکن است برای همه مشتریان مطلوب نبوده و برای برخی ورود به حریم شخصی و اطلاع از جزئیات زندگی محسوب شود .

ریسک امنیتی داده های جمع آوری شده از مشتریان 

با استفاده از سنسور های هوشمند و اپلیکیشن ها در هر لحظه حجم زیادی از اطلاعات مشتریان در حال جمع آوری است . این اطلاعات شامل جزئیات دقیق از زندگی مشتری خواهد بود و اطلاعات ارزشمندی به حساب می آید . این موضوع اهمیت امنیت این داده ها را نشان میدهد و ریسک بالاتری را به همراه خواهد داشت.

هزینه نگهداری از دستگاه ها

فناوری اینترنت اشیا مبتنی بر دستگاه هایی است که به صورت پیوسته به اینترنت متصل بوده و در حال تبادل داده هستند . وجود نقص فنی در این دستگاه ها سیستم را دچار اختلال می کند و عملکرد صحیح آنها دارای اهمیت فراوانی است . به همین دلیل لازم است همیشه فعال و بدون نقص باشند. تعدد و فناوری موجود در این دستگاه ها هزینه نگهداری و بروز آوری آن ها را افزایش می دهد.

خستگی دیجیتال کاربران 

فناوری های مختلف و ابزارهای دیجیتال سراسر زندگی ما را فرا گرفته و سبک زندگی ما با یک نسل پیش به شدت تغییر کرده است . این تغییرات از یک سو باعث راحتی زندگی و ایجاد رفاه و آسایش شده اما از سوی دیگر درگیری ممتد با فناوری مشکلی با عنوان خستگی دیجیتال را ایجاد کرده است. اینترنت اشیا این موضوع را تشدید می کند و شکل بسیاری از فعالیت ها را تغییر می دهد.

فهرست