تجهیزات هوشمند در مسابقات ورزشی

تجهیزات هوشمند در مسابقات ورزشی

سازمان‌های ورزشی و تیم‌ها بیشتر از هر زمانی نسبت به گذشته از تجهیزات هوشمند بهره میبرند. و از طریق دستگاه‌های شبکه‌ای و پوشیدنی،چه در داخل و خارج از زمین، به روش‌های مختلفی از آن استفاده می‌کنند از قبیل:

  1. تجهیزاتی مثل پدهایی که روی شانه‌ی بازیکنان قرار داده می‌شود با سنسورهایی برای اندازه‌گیری عملکرد در میدان.
  2. سنسورهای متصل به کلاه بازیکنان برای اندازه‌گیری ضربه وارد شده.
  3. توسعه محافظ هوشمند دهان برای افزایش ایمنی.
  4. نصب دوربین‌هایی در اطراف زمین بسکتبال برای ردیابی و تجزیه‌وتحلیل حرکات بازیکنان.
  5. نصب سنسورهای متصل به پوست ورزشکاران برای اندازه‌گیری اطلاعات فیزیولوژیکی و سطح هیدراتاسیون
  6. استفاده از دستگاه‌های پوشیدنی مخصوص برای دسترسی به عملکرد و کنترل نظارت در ورزشگاه.
  7. تعبیه سنسورهایی در یک توپ فوتبال در زیر چمن برای استفاده از تکنولوژی داوری در خط هدف
  8. توسعه فن‌آوری پیشرفته که به عنوان یک پوشش عمل می‌کند برای تجزیه‌وتحلیل حرکت عضله سمت راست
  9. استفاده از دوربین‌های سرپوشی شده برای ضبط صحنه‌های منحصربه‌فرد بازی

فناوری چشم عقاب

چشم عقاب، چشم شاهین یا چشم هاوک، از دیگر تجهیزات هوشمند در مسابقات ورزشی است. در این فناوری با استفاده از چندین دوربین قدرتمند در بالای زمین مسابقه یا مشرف به نقاط مورد نظر، عبور اشیاء مانند توپ، تجزیه و تحلیل می‌شود.

از این فناوری بیشتر در مسابقات ورزشی فوتبال، والیبال، تنیس، کریکت، بدمینتون، پینگ پونگ و راگبی استفاده می‌شود. محل برخورد توپ بر روی خط یا بیرون خط در مسابقات و ثبت یک امتیاز یا خطا، از کاربرد‌های اصلی این فناوری است. با چشم عقاب و وجود حداقل ۶ یا ۷ دوربین مجهز و تعدادی سنسور، حرکات توپ و فعل و انفعالات مختلف در طول مسابقه به درستی ثبت می‌شود. با استفاده از هوش مصنوعی و دستورات کدنویسی شده، تصمیمات مهمی توسط چشم عقاب گرفته می‌شود که نتیجه بازی را تغییر می‌دهد، تشخیص صحنه‌های مشکوک و به اصطلاح میلی‌متری از مهم‌ترین وظایف چشم عقاب به شمار می‌رود. نمونه بارز این تصمیمات به عبور توپ از خط دروازه طی مسابقه فوتبال باز می‌گردد، موردی که در طول تاریخ این رشته ورزشی با اشتباهات داوری فراوانی همراه بوده و سرنوشت تیم‌های مختلف را تغییر داده است. در مسابقاتی مانند تنیس، والیبال و فوتبال، تشخیص چشم عقاب بر تشخیص داور ارجحیت دارد. در فوتبال با عبور توپ از خط دروازه حتی با اختلاف چند میلی‌متر، ساعت هوشمند داور شروع به لرزش می‌کند و این اتفاق توسط داور اعلام می‌شود.

برجسته‌ترین مزایای استفاده از چشم عقاب:

تشخیص دقیق امتیاز یا خطا در صحنه‌های مشکوک، عدم احتمال اشتباه و تاثیرگذاری مثبت در داوری مسابقات والیبال، کریکت، راگبی، تنیس و فوتبال

کاهش اعتراضات به نحوه داوری، کاهش تنش بین بازیکنان و افزایش تمرکز داور بر روی قضاوت

امکان برگرداندن تصمیم اشتباه از سوی داور و اجرای مسابقه همراه با عدالت

تجهیزات هوشمند در مسابقات ورزشی

سنسور ثبت امتیاز بیسیم (داوری)

 از دیگر نمونه‌های حضور تکنولوژی در عرصه ورزش که به طور کلی دو رشته تکواندو و شمشیر بازی را متحول کرد، سنسور‌های ثبت امتیاز هستند. این سنسور‌ها در دو نوع باسیم و بی‌سیم، در لباس محافظ ورزشکار قرار می‌گیرند و با حساسیت بسیار بالا، امتیازات را ثبت می‌کنند. این سنسورها، به طور کلی جای داوران در دو ورزش تکواندو و شمشیربازی را گرفته و در این رشته‌ها تنها چند داور برای بازبینی صحنه‌ها و رسیدگی به اعتراض بازیکنان حضور دارند.

راکت تنیس هوشمند

ازجمله‌ی این سرمایه‌گذاری‌ها تولید راکت‌های تنیس هوشمند است.در این راکت‌ها با قرار دادن تراشه‌ای شامل چند حسگر در قسمت دسته راکت، امکان ارسال اطلاعاتی مفیدی از جمله نوع ضربه، شدت ضربه، مکان قرارگیری توپ روی راکت و … به طور آنلاین به تلفن همراه ورزشکار و یا مربی ورزشکار ارسال می‌شود. این اطلاعات می‌توانند در بهبود عملکرد ورزشکار تأثیر به سزایی داشته باشد.

گجت های پوشیدنی

گجت‌های پوشیدنی از جمله مصداق‌های بارز استفاده از فناوری در مسابقات ورزشی هستند. این دستگاه‌ها در حوزه سلامت ورزشکاران مورد استفاده قرار می‌گیرد. بررسی لحظه به لحظه وضعیت ورزشکار و بررسی داده‌ها از عملکرد و بازدهی ورزشکاران از جمله مواردی است که با ظهور گجت‌های پوشیدنی وارد ورزش شده‌اند. بسیاری از ورزشکاران به دلیل عدم بررسی شرایط بدنی دچار مصدومیت‌های شدید و حتی مرگ شده‌اند. کوری استرینگر، بازیکن تیم فوتبال آمریکایی تیم مینسوتا وایکینگ یکی از همین افراد بود که در حین تمرین و براثر گرمازدگی جان خود را از دست داد. شرکت‌های تحقیقاتی مختلف برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی، دستگاه‌های هوشمند پوشیدنی را پیشنهاد داده‌اند، گجت‌هایی که در حال حاضر در بازار نیز وجود دارد و دستبند و ساعت هوشمند نیز در این دسته از محصولات قرار می‌گیرند.البته کارکرد‌های اصلی این نوع گجت‌ها در ورزش بیشتر به زمان تمرین و برای افزایش استقامت یا بازدهی ورزشکاران است. از گجت‌های پوشیدنی در ورزش‌های فوتبال، بسکتبال،دوچرخه سواری، بدنسازی، دو و میدانی و بیسبال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فهرست