سنسور های ایمنی در برابر آتش

سنسور های ایمنی در برابر آتش

در حال حاضر سنسورهای دما برای تشخیص دما در محدوده طبیعی پیکربندی شده اند. اما سنسورهای ویژه ضد حرارت می توانند. درجه حرارت آتش سوزی را تشخیص دهند، این سنسور ها نه تنها آتش ها را قبل از انتشار دود تشخیص می دهد بلکه می تواند سرنخی از شدت آتش سوزی به آتش نشانان بدهد. و به آنها امکان تغییر تجهیزات و نحوه برخورد را می دهد.

دانستن اینکه در کجای یک ساختمان آتش سوزی در جریان است. نیز بسیار ارزشمند است. در حال حاضر، ممکن است تصور کنید که کجا ردیاب ها خاموش شده اند یا کجا زنگ هشدار به صدا در آمده است. اما سنسورهای اینترنت اشیا می توانند به شما نشان می دهد. که آتش سوزی از کجا شروع شده و حتی در کجا در حال گسترش است . و سریعا این موضوع را به شما اطلاع می دهند.

علاوه بر موراد بالا، تمام این اطلاعات می تواند به طور خودکار به نیروهای آتش نشانی منتقل شود، حتی در کنار تماس اضطراری اتفاق می افتد. در آینده، کاملاً امکان پذیر است. که تماس ها توسط BMS خودکار شوند و سیستم، داده های حیاتی را به سیستم های رایانه ای سازمان آتش نشانی محلی ارسال می کند. یک سنسور حرارتی و سیستم هشدار صوتی  می توانند بر اساس مسیر آتش سوزی ، کارکنان  را در مورد بهترین مسیرهای فرار مطلع کند.

سنسور های ایمنی در برابر آتش
پشتیبانی و نگهداری

دور از ساختمان ها، حسگرهای IOT می توانند به همان اندازه برای خود آتش نشانان نیز مفید باشند. ماشین های آتش نشانی را که به عنوان ایستگاه پایه عمل می کنند، می توان مجهز به تعدادی از سنسورها از جمله حیوانات، دما، دید و موارد دیگر کرد. این حسگرها می توانند هماهنگی و بینش بیشتری را با خدمه خارج و در مکان های از راه دور فراهم کنند.

این امر به ویژه باعث بهبود ارتباطات یعنی دقیقا همان چیزی که در حادثه 11 سپتامبر و برج گرنفل، از ارتباط ضعیف و غیرمجاز تلفن همراه شکایت شده بود، می شود به این صورت که تمامی نقشه ساختمان در یک پایگاه داده مرکزی که قبل از رسیدن نیروهای آتش نشانی در دسترس است ، ذخیره شود.

فناوری اینترنت اشیا همچنین می تواند باعث حفظ سیستم های تشخیص حریق شود. برای مثال، برای بسیاری از تاسیسات بزرگ، سیستم های اعلام حریق شامل مجموعه ای از هشدارهای مختلف ساخته شده توسط تولیدکنندگان مختلف است.که روش های نگهداری آنها به قرائت از هر صفحه کنترل و ذخیره سازی دستی بستگی دارد. اینترنت اشیا می تواند از یک نقطه تماس واحد (به عنوان مثال رابط تلفن یا رایانه) برای جمع آوری داده ها از سیستم های مختلف هشدار استفاده کند و به کاربر اجازه می دهد تا به سرعت گزارش ها و داده های نگهداری را مشاهده کند.

شبکه بارنده خودکار اطفا حریق

شبکه بارنده خودکار اطفا حریق یک سیستم بسیار کارآمد و قابل اعتماد است و به‌طور خلاصه هدف از نصب آن حفاظت از جان انسان‌ها، حفاظت از اموال و حفاظت از سازه و جلوگیری از فروریزی ساختمان است. اسپرینکلر یک وسیله اطفا کننده خودکار است که با رسیدن حرارت به عنصر حرارتی آن، باز شده و آب را روی منطقه تحت پوشش خود تخلیه می‌کند.اسپرینکلرها بنابر طراحی سنسور حرارتی خود در دماهای مختلف فعال می‌شوند. اسپرینکلرها بر اساس نوع پاشش به پایین زن و بالازن و دیواری تقسیم‌بندی می‌شوند. انتخاب نوع پاشش بر اساس شرایط معماری، شرایط سامانه لوله کشی، نوع سقف و… صورت می‌گیرد. روی اسپرینکلرها مشخصات آن‌ها به اختصار درج می‌شود.

سنسور های ایمنی در برابر آتش
پیشگیری و سرکوب آتش

IoT با ایمنی در برابر آتش فقط نباید ما را مطلع کند این می تواند نقشی فعال در حفظ امنیت ما داشته باشد.  برای مثال فناوری سیستم خانه هوشمند از قبل می تواند هشدار دهنده حریق و ردیاب مونوکسیدکربن با لوازم خانگی مانند دیگ بخار یا اجاق گاز باشد. اگر سیستم، آتش سوزی یا مونوکسیدکربن، تشخیص دهد، می تواند به طور خودکار این منابع احتراق را خاموش کند.

بسیاری از ساختمان ها دارای سیستم اسرینکلر هستند که عملکرد آنها بر این اساس است که تجهیزات اداری به طور کلی ارزان تر از کل ساختمان است. و برای مناطق پرجمعیت نامناسب است. آنچه اینترنت اشیا می تواند ارائه دهد، قابلیت های اطفا حریق هدفمند است. که به خاموش کردن آتش سوزی و مهار روند تا رسیدن تیم های اضطراری و آتش نشانان کمک می کند.

در واقع، با تشخیص دقیق محل آتش سوزی، می توان آسیب به تأسیسات وسیع را به حداقل رساند در آینده، حتی ممکن است هواپیماهای بدون سرنشین یا روبات ها به طور مستقل وارد عمل شوند و به جای افراد واقعی برای کمک به مهار آتش سوزی ارسال شوند.

فهرست