لباس های هوشمند ورزشی

لباس های هوشمند Polo Tech

این لباس های هوشمند حاوی نخ رسانای پوشش داده شده با نقره است که امکان سنجش ضربان قلب، دمای بدن، تنفس و سطح استرس را فراهم می‌کند.در طراحی این لباس از فناوری ابداعی محققان شرکت Omsignal استفاده شده و حسگرهای مختلف درون الیاف لباس، امکان دریافت اطلاعات بیولوژیکی و فیزیولوژیکی را فراهم می‌کند. حسگر های مختلف از جمله حسگر دما، شتاب‌ سنج و ژیروسکوپ، نظارت بر میزان تنفس، ضربان قلب، سرعت و جهات حرکت را امکان پذیر می‌کند. اطلاعات جمع‌آوری شده به صورت بی ‌سیم از طریق برنامه نرم‌ افزاری مخصوص به تلفن همراه ارسال می‌شود؛ کاربر به ویژه ورزشکار می‌تواند از طریق همین برنامه کارآیی خود را ارتقاء داده و سطح استرس در محیط کار یا هنگام ورزش را کاهش دهد. عملکرد لباس های هوشمند PoloTech در مسابقات تنیس آزاد آمریکا مورد آزمایش قرار گرفت و محققان امیدوارند که نسخه پیشرفته این لباس در سفرهای فضایی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

لباس های هوشمند ورزشی
لباس های هوشمند ورزشی

جوراب هوشمند

جوراب‌های هوشمند قابل شست‌وشوی سنسوریا (Sensoria)، گجت‌های مکمل خوبی برای کفش‌های هوشمند هستند؛ به‌عنوان‌مثال جوراب هوشمند سنسوریا  می‌توانند گام‌های برداشته‌شده، کالری مصرف‌شده و مسافت طی شده را تجزیه‌وتحلیل کند و با بهره‌مندی از موتورهای لرزشی داخل خود کفش، واکنش‌هایی را برای کاربر ارسال کند.جوراب‌های هوشمند سنسوریا دارای یک شتاب‌سنج سه‌محوره هستند و با یک پابند هوشمند ارتفاع‌سنج عرضه می‌شوند (این سنسور را باید در قسمت بالای جوراب و مچ پا ببندید)، اطلاعات این سنسورها را از طریق بلوتوث به اپلیکیشن موبایل ارسال می‌کند تا تجزیه‌و‌‌تحلیل شوند. اپلیکیشن پس از تجزیه‌وتحلیل اطلاعات آن‌ها را به اطلاعات قابل‌فهم تبدیل می‌کنند.از دیگر قابلیت‌های این جوراب هوشمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: قابلیت ارسال توصیه‌های مختلف جهت اصلاح حرکت‌های ورزشی و اصولی کردن دو و پیاده‌روی و همچنین جلوگیری از آسیب دیدن افراد/قابلیت تعیین الگوی خاص برای ضرباهنگ راه رفتن و هشدار دادن به کاربر در صورت عدم تطابق بین ضرباهنگ راه رفتن فرد و الگوهای ایجاد شده است./کنترل نحوه گذاشتن پاها روی زمین در حین راه رفتن: در صورتی‌ که پای فرد صاف باشد یا پاشنه پایش دائماً با زمین تماس پیدا کند (چنین وضعیتی می‌تواند باعث آسیب دیدن مچ پا شود) و یا راه رفتن به‌گونه‌ای باشد که احتمال کمردرد وجود داشته باشد، جوراب‌های هوشمند با بهره‌مندی از این قابلیت، این مشکلات را تشخیص و به کاربر هشدار می‌دهند.قابلیت به اشتراک‌گذاری داده‌های به‌دست‌آمده از جوراب برای افرادی که به شیوه مشابهی می‌دوند و ورزش می‌‌کنند.

تی شرت‌هایFitnessShirt

 ساخته شده در موسسه فرانهوفر آلمان به تولید انبوه می‌رسند. این لباس‌های هوشمند می‌توانند شاخص‌های فیزیولوژیک از جمله نفس، ضربان قلب، تغییرات ضربان قلب، ناتوانی‌ها و استرس را نشان دهند. این لباس‌ های هوشمند ورزشی قرار است که تا سال آینده در دسترس عموم باشد.الکترودهای رسانایی که در پارچه لباس به کار رفته‌اند، می‌توانند فعالیت قلب ورزشکار را اندازه گیری کنند. باند «الاستیکی» که در قسمت بالایی لباس قرار دارد حرکت قفسه سینه را به هنگام تنفس حس می‌کند.دستگاه الکترونیکی که به لباس متصل می‌شود، این اطلاعات را پردازش می‌کند و پارامترهای دیگری از جمله ضربان قلب، میزان تنفس و غیره را مشخص می‌کند. این اطلاعات به کمک بی‌سیم به نرم‌افزارهای تلفن همراه یا کامپیوتر منتقل می‌شود و در این نرم‌افزار‌ها می‌توان این اطلاعات را بیشتر ارزیابی کرد. از این اطلاعات می‌توان برای اندازه گیری استرس، کارایی، میزان فعالیت و آرامش فرد استفاده کرد.کریستیان هافمن، مهندس این موسسه می‌گوید: FitnessShirt را برای کارهای مختلفی از جمله فعالیت‌های تفریحی و کارهای پزشکی ورزشی می‌توان استفاده نمود. برای مثال کسانی که سن زیادی دارند یا بیمار هستند می‌توانند بدون کمک شخص دیگر ورزش کنند و از شرایط جسمانی خود آگاه باشند و مراقب باشند که بیش از حد فعالیت نکنند. برای ورزشکاران نیز استفاده از این لباس‌ها راحت‌تر از بندهایی است که بر روی سینه می‌بندند.همچنین این لباس می‌تواند اطلاعات به دست آمده را به پلتفرم اینترنت اشیا ارسال کند و اطلاعات در آن جا پردازش شود و فرد را از مشکلات جسمی احتمالی آگاه سازد. برای مثال اگر میزان تنفس و فعالیت کم باشد و ضربان قلب بالا باشد، مشخص است که خود مشکل قلبی دارد.دستگاه دیگری که تولید شد MentorBike است که شامل هوشمندی می‌شود که بر روی دسته دوچرخه الکترونیکی(pedelec) نصب می‌شود و پارامترهای مختلف را مانند ضربان قلب، میزان تنفس و غیره اندازه گیری می‌کند، همچنین این مجموعه سرویس هوشمندی بر روی اینترنت دارد که داده‌ها را دریافت می‌کند. این دستگاه توسط BitifeyeDigital در حال آزمایش است و محققان در نظر دارند که این وسیله را همراه با FitnessShirt استفاده کنند و نتیجه‌ را ببینند.مارکوس گراتزفلد، یکی از مهندسان Bitifeye می‌گوید: با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توان به ورزشکار کمک زیادی کرد. برای مثال اگر ضربان قلب فرد به ماکزیمم ضربه در دقیقه‌ یعنی ۱۵۰ رسید، موتور دوچرخه شروع به کار می‌کند و فشار بر روی ورزشکار را کم می‌کند. اگر ضربان قلب به کمتر از ۸۰ در دقیقه‌ رسید موتور از کار می‌افتد و ورزشکار خود شروع به پدال زدن می‌کند. در واقع عملکرد دوچرخه با توجه به شرایط جسمانی ورزشکار تغییر می‌کند. به این ترتیب ورزشکاران هیچ وقت کمتر یا بیشتر از حد نیاز ، تمرین نمی‌کنند.

لباس های هوشمند ورزشی
لباس های هوشمند ورزشی

لباس ورزشی هوشمند سامسونگ 

این شرکت کره ای اعلام کرده مشغول طراحی نوعی پیراهن ورزشی است که می تواند بیماری های موجود در بدن را تشخیص داده و سپس اطلاعات مربوط به آن بیماری ها را به موبایل فرد انتقال دهد.تکنولوژی مورد استفاده در لباس هوشمند سامسونگ بر پایه حسگرهایی کار می کند که در داخل بافت پارچه تنیده شده اند. وقتی این سنسورها وارد فاز عملیاتی می شوند و شروع به کار می کنند، با دریافت صدای حاصله از اندام هایی چون ریه، اطلاعات مربوط به نحوه عملکردشان و همچنین بیماری های احتمالی مرتبط با آنها را برای گوشی فرد ارسال می کنند.از دیگر قابلیت های لباس ورزشی هوشمند سامسونگ می توان به تشخیص بیماری های تنفسی اشاره کرد که با بررسی قدرت فرد در تنفس حین ورزش یا پیاده روی سنجیده می شود.

فهرست