مدیریت هوشمند انبار

مدیریت هوشمند انبار با اینترنت اشیا

در مدیریت هوشمند انبار حسگرها و دستگاه های متصل به اینترنت اشیا فرآیندهای بی شماری را خودکار می کنند و مدیریت هوشمند موجودی را با حداقل مشارکت انسانی امکان پذیر می سازند.هنگامی که سرعت ورود و خروج کالاها در سازمان‌های مختلف و بنا به دلایل مختلف افزایش پیدا می‌کند، یا حجم کالاهای موجود در انبار بسیار بالا می‌رود و یا فضای انبار از میزانی بزرگتر می‌شود، کنترل فرآیندهای انبارداری دشوار می‌شود و انبارداری به دغدغه‌ای برای مدیران تبدیل می شود. و از جمله مشکلاتی که در انبارداری وجود دارد می توان به این موارد اشاره نمود  :

  • سرعت پایین انبارگردانی
  • نداشتن کنترل دقیق بر روی جانمایی محصولات در انبار
  • عدم امکان فریز کردن کدهای کالایی معین
  • وجود مغایرت در حواله‌های خروجی و وجود نارضایتی‌هایی در سمت مشتری
  • عدم کنترل بر ورود و خروج محصولات
مدیریت هوشمند انبار با اینترنت اشیا

مدیریت انبار درباره مدیریت کردن تمامی تسهیلاتی است که محصولات در آن انباشته می‌شوند؛ مدیریت نیروی کار، تجهیزات، تکنولوژی‌های استفاده‌شده و خود موجودی زیر مجموعه این بخش می‌‌باشندRFID یکی از پرکاربردترین ابزارها در مدیریت هوشمند انبارداری است، چراکه باعث خلق نوعی از انبارداری به نام انبارداری هوشمند یا انبارداری مکانیزه شده است.

در انبار هوشمند یا انبار نوین، خطا و مغایرت به حداقل می‌رسد، فرآیندها تسریع می‌شوند، و انبار در بالاترین میزان بهره‌وری خود قرار می‌گیرد.و هر جا و هر زمانی نیاز باشد تا یک انسان، شیء، کالا و یا هر چیز دیگر شناسایی و ردیابی شود و اطلاعاتی از آن در اختیار باشد، می‌توان از  RFID استفاده نمود.

مدیریت هوشمند انبار با اینترنت اشیا

قفسه های هوشمند نوآوری بزرگی در اینترنت اشیا برای صنعت خرده فروشی است که هدف آن جلوگیری از کمبود یا اضافه فروشی محصولات است. حسگرهای ویژه تعداد محصولات موجود در قفسه های سهام را کنترل می کنند ، سطح فروش را تجزیه و تحلیل می کنند و در صورت نیاز سفارشات خودکار را انجام می دهند و تمامی این موارد بدون دخالت انسان است. شناسایی سریع کالاهای فاسدشده یا در آستانه فساد، اطلاع رسانی سریع در مورد قفسه های خالی شده و پخش پیام هشدار بر روی گوشی هوشمند کارکنان هر بخش از جمله مزایای سیستم مذکور است.

فهرست