هوشمند سازی فضای سبز

هوشمند سازی فضای سبز با اینترنت اشیا

 هوشمندسازی فضای سبز ، به معنی کم‌شدن حجم زیادی از کار است. با دستگاه‌های هوشمند، می‌توان چمن‌ها را به‌موقع هرس کرد و از رشد بدون عیب و نقص گیاهان، اطمینان حاصل کرد.و گزارشات آب و هوایی روزانه را دریافت نمود و مقدار آب مورد نیاز را به گیاهان رساند و ماشین چمن‌زنی را به‌طور اتوماتیک به راه انداخت.

سنسورهایی که در باغچه‌ها تعبیه می‌شوند، میزان رطوبت خاک و وجود آفات را اطلاع می‌دهند و میزان موفقیت در سم‌پاشی را اطلاع می‌دهند. همچنین گلدان‌های هوشمند، برنامه‌ای اتوماتیک برای آب‌دادن به گیاهان دارند و تا یک ماه به سرکشی انسان نیازی ندارند.

اما اگر امکان داشتن باغچه‌ای در فضای باز مهیا نبود، می‌توان از دستگاه‌های مخصوصی استفاده کرد. که شرایط فضای سبز بیرونی و میزان رطوبت لازم برای رشد گیاهان را فراهم می‌کند. در این فضاهای کوچک هوشمند، می‌توان گیاهانی را پرورش داد که از نظر آب و هوایی اصلا با محیط زندگی این اقلیم سازگار نیستند!

دستگاه آبیاری هوشمند با سنسورهای مختلفی در ارتباط است و بر اساس اطلاعاتی که از سنسور ها دریافت می کند آبیاری را مدیریت می کند.این سنسورها می توانند به دستگاه مرکزی اطلاعاتی مثل بارانی بودن یا نبودن هوا و دمای محیط و همچنین میزان رطوبت خاک و یا شدت وزش باد را اطلاع دهند.مزیتی که این سیستم نسبت به کنترل های آبیاری تایمر دارد میزان تأثیر آن در مصرف آب است. زیرا فقط و فقط وقتی آبیاری انجام می شود که درختان و گیاهان  به آب نیاز داشته باشند.

هوشمند سازی فضای سبز با اینترنت اشیا

سیستم های آبیاری هوشمند

آبیاری هوشمند در فضای سبز به این صورت تعریف می شود که سیستمی جامع بتواند در زمان های تعریف شده و یا بنا به تشخیص خود بر اساس اطلاعات محیطی که از انواع سنسورهای مختلف بدست می آورد امر آبیاری را بنا به محل گیاه انجام دهد. طبیعی است که با انتخاب مناسب سیستم آبیاری هوشمند بر اساس ویژگی های محیطی می توان کاهش مصرف آب و افزایش راندمان رشد و باروری گیاه را مشاهده کرد. گفتنی است که یکی از مهم ترین ویژگی های سیستم آبیاری هوشمند این است که بدون حضور فرد در محل این پروسه صورت می گیرد که این خود باعث صرفه جویی در زمان و انرژی می شود.

مزایای کلی سیستم های آبیاری هوشمند:

  • کاهش قابل توجه مصرف آب
  • افزایش راندمان رشد و باروری گیاهان
  • امکان انجام فرآیند آبیاری از هر نقطه دنیا
  • انجام بهینه فرآیند آبیاری
فهرست