هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در زمین فوتبال

هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در زمین فوتبال

هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در زمین فوتبال نیز نفوذ کرده است.سنسورهای متصل به پلتفرم‌های مجهز به اینترنت اشیا در صحنه‌های مشکوک و حساس اطلاعات را جمع‌آوری کرده و در همان لحظه اطلاعات را مورد پردازش قرار می‌دهند و بدون برهم زدن و قطع کردن بازی، داور را از نتیجهٔ پردازش داده‌ها مطلع می‌کنند. همچنین این سیستم‌ها با پردازش اطلاعاتِ به‌ دست آمده، پس از بازی آمار و ارقام بی‌نقصی از جمله عملکرد بازیکان در اختیار کارشناسان قرار می‌دهند. به طور کلی، حوزه‌هایی که در آن‌ها IoT و AI به کمک ورزش فوتبال می‌آید عبارتند از:

– اوت و گل: سنسورهای کار گذاشته در توپ می‌توانند تشخیص بدهند که آیا توپ از خطِ اطرافِ زمین یا خط دروازه رد شده است یا خیر.

– آفساید: سنسورهای موجود در کفش بازیکن و توپ می‌توانند آفساید را تشخیص بدهند. هوش‌ مصنوعی با بررسی موقعیت توپ و کفش‌های بازیکنان حمله و دفاع تیم‌های مقابل، درستیِ آفساید را تشخیص می‌دهد.

– خطا: هوش‌ مصنوعی با بررسی موقعیت پاهایِ دو بازیکن و نحوره برخورد بازیکنان، می‌تواند تشخیص بدهد که آیا خطایی رخ داده‌ است یا خیر.

– موقعیت خطا: از همین تکنولوژی‌ها برای بررسی موقعیت خطا نیز استفاده می‌شود. در این صورت می‌توان به‌ راحتی فهمید که برای مثال خطا در محوطه جریمه رخ داده و پنالتی شده است یا خیر.

هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در زمین فوتبال

به غیر از تمامی این موارد ، سنسورهای به‌ کار رفته می‌توانند باعث کمتر شدن تلفات فوتبال میان بازیکنان و تماشاگران نیز شوند. سنسور‌های پوشیدنی‌ بر پایه اینترنت اشیا ، می‌توانند قبل از وقوع هر نوع حادثه‌ای (مانند تجمعات گروهیِ تخریب‌آمیزِ تماشاگران) پلیس‌های امنیتی را مطلع نمایند. در لباس‌های بازیکنان نیز سنسور هایی کار گذاشته می شود، سلامتی و الگوی ضربان قلب ایشان را زیر نظر می‌گیرند و در صورت بروز هرگونه مشکلی، سریعاً پزشکان حاضر در استادیوم را مطلع می‌سازند. چنین قابلیتی می‌تواند در صورت بروز مشکلاتی مانند حمله قلبی، با به‌ موقع خبر دادن به پزشکان، از بروز مشکلاتی جدی جلوگیری کنند (در سال 2012 چنین مشکلی برای Fabrice Muamba، هافبک تیمِ Bolton Wanderers، رخ داد به طوری که وی پس از بهبودی کامل نیز قادر به بازی نبود و مجبور شد از فوتبال خداحافظی کند.)

فهرست