کاربرد اینترنت اشیا در هوشمند سازی بنادر

کاربرد اینترنت اشیا در هوشمند سازی بنادر

اینترنت اشیا کاربرد های فراوانی در هوشمند سازی بنادر دارد. برای مثال از فناوری های مختلف ارتباطی اینترنت اشیاء مانند  RFID و GIS  به طور گسترده در هوشمند سازی بنادر استفاده می شود. که به این فناوری ها در اینجا اشاره می نماییم.

فناوری های ارتباطی گوناگونی در شبکه اینترنت اشیا بسته به سایز شبکه استفاده می شود به عنوان مثال به فناوری های bluetooth، RFID، Wi-Fi، GPS، Z-wave ، ANT و نسل های مختلف GSM از جمله 1G،2G ،3G ،3.5G ،3.75G ، 4G،5G، می توان اشاره کرد که هر کدام بسته به نوع و وسعت شبکه اعم از شخصی، محلی و گسترده قابل استفاده هستند.که به این فناوری ها در اینجا اشاره می نماییم.

فناوری RFID

عملکرد سیستم دروازه های هوشمند سازی در بنادر بر اساس اصول سیستم های شناسایی با استفاده از فرکانس های رادیویی است. که از دهه 80 میلادی، در بسیاری از صنایع و بخش های اقتصادی کشورها مورد بهره برداری قرار گرفت داده ها با استفاده از ابزار مناسب که به صورت برچسب ها و علائم شناسایی منحصر بفرد هستند انتقال یافته است. و به وسیله ابزارهای خودکار یا خواننده از کالاها از یک فاصله معینی استخراج شده است. و در زمان و مکان مورد انتظار به شیوه های مناسب به داده های قابل استفاده در شبکه تبدیل می شوند.

به طور کلی، کنترل ورود به بنادر، امنیت کانتینرها، مشخصات کانتینر و ردیابی کالا از انواع کاربرد و موارد استفاده این سیستم است.

کاربرد اینترنت اشیا در هوشمند سازی بنادر

به عنوان مثال یکی از چالش های قابل طرح در بنادر، موضوع ترافیک در آن ها است که علاوه بر کاهش کارایی، باعث افزایش حوادث در بنادر نیز می شود برای مثال روزانه تعداد خیلی زیادی از خودروهای سبک و سنگین به محوطه بنادر ایران وارد می شوند که بسیاری از آنها مربوط به ترخیص کاران، صاحبان کالا، شرکت های فعال در بنادر و غیره هستند. لذا استقرار سیستم های شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی در بنادر، می تواند به طرح سامان دهی تردد خودرو کمک شایانی نماید.

همچنین از جمله مزایای سیستم های شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی در بنادر، چک کردن سازگاری محتوای کانتینرها با فرم مندرجارت آن ها است.قابلیت ردیابی کانتینر در هر زمان به کمک سیستم های ماهواره ای و ثبت خودکار داده های ورود و خروج کانتینر، تجهیزات، کامیون و به صورت کلی هر شی به اسکله و مشخص نمودن خودکار محل قرار گرفتن کانتینر، تجهیزات و اشیا در اسکله ها می باشد.

کاربرد اینترنت اشیا در هوشمند سازی بنادر
فناوری GIS و GPS

اینترنت اشیا کاربرد های فراوانی دارد و ازفناوری GPS و GIS هم در این زمینه استفاده میکند. GPS وGIS یک ابزار تحلیلی اطلاعات فضایی است که توانایی انجام عملیات فضایی، ارتباط و پیوند انواع اطلاعات، ذخیره اطلاعات به صورت نقشه، تحلیل سؤالات مربوط به یك مکان، بررسی روند، الگو و مدل سازی در مورد اطلاعات جغرافیایی را دارد. کاربرد GIS بسته به نیازهای هر منطقه یا کشور در بخش‌های مختلف توسعه یافته است.

استفاده از این سیستم درکلیه رشته‌هایی که به نحوی در ارتباط با زمین، نقشه و به طور کلی با اطلاعات جغرافیایی مکان و تحلیل‌های فضایی ارتباط دارند، امکان‌پذیر می‌باشد. مهم‌ترین ویژگی این سیستم این است که امکان شناسایی اطلاعات هوایی میان عوارض مختلف روی نقشه را فراهم می سازد.

GIS

GIS اطلاعات مکان‌دار فضایی را با اطلاعات جغرافیایی یك پدیده خاص روی نقشه مرتبط می‌سازد. اطلاعات به شکل عوارض جغرافیایی به پایگاه اطلاعاتی مربوطه منتقل میشود و سپس با تلفیقی از این دو نوع اطلاعات، نقشه جدیدی با اطلاعات بیشتر تولید می‌شود. عوارض مکان جغرافیایی ثبت شده باید دارای ویژگی‌هایی باشد.مانند نام یا نوع هر پدیده، مکان استقرار و ارتباط آن با سایر پدیده‌ها یا عوارض باشد.GIS توانایی بهبود عملکرد بنادر و خطوط کشتیرانی را دارد. و بوسیله گسترش پلان، طراحی بندر، مدیریت محیط از طریق مدیریت طوفان و تطابق با محیط، مدیریت امکانات، ارتقاء ایمنی، پاسخ سریع به نیاز موجود را می دهد. استفاده از این تکنولوژی، قابلیت استفاده از تصاویر یکپارچه از بندر برای ارتباط بین بخش های مختلف را فراهم می کند.

کاربرد اینترنت اشیا در هوشمند سازی بنادر
GPS

کاربردهای گیرنده GPS نیز بسیار گسترده است و بستگی به نیاز و توانایی کاربران دارد. و به طور کلی برای تعیین موقعیت عوارض سطح زمین و جهت‌یابی کاربرد دارد. همچنین استفاده از تصاویر ماهواره‌ایی امکان مدیریت بر امکانات موجود را فراهم می‌آورد.

همچنین سیستم اطلاعات مکانی، توانایی یکپارچه سازی اطلاعات از چند منبع اطلاعاتی مانند GPS و گزارش نتایج روی یك نقشه ماهواره ای و انتقال اطلاعات به یك شبکه امن اطلاعات را دارد.

 

فضای سه بعدی ایجاد شده به وسیله تکنولوژی GIS توانایی مانیتورینگ فضای بنادر را به نحو بهتری ارتقاء می دهد و مکان های مورد انتظار حرکت را پوشش می دهد.به عنوان مثال در بندر سان دیاگو از تکنولوژی GIS تحت شبکه هوشمند استفاده شده است. که به وسیله آن تمام مناطق حساس به صورت نقشه های در دسترس تهیه و کنترل می شود. با استفاده از تکنولوژی GIS توانایی انتخاب بهترین مسیر حرکت کشتی در ورودی بندر و داخل محوطه آن وجود دارد. با وجود اطلاعات پایه، توانایی مدیریت سیستم و بروز کردن داده های مورد نیاز با توجه به محدودیت های منابع بندر و گرفتن تصمیم صحیح در هوشمند سازی بنادر امکان پذیر است.

کاربرد اینترنت اشیا در هوشمند سازی بنادر

برای مثال در بندر هوستون از اینترنت اشیا استفاده می شود و با استفاده از یك بانک اطلاعاتی که از تمام محیط بندر نقشه برداری می کند. و یك دیتابیس از اطلاعات موجود را ایجاد می کند. که توسط کارکنان بندر قابل استفاده است. در انگلستان حدود 2000 مایل از آبراهه های این کشور توسط سیستم نرم افزاری GIS کنترل می شود و مدیران بنادر این کشور با استفاده از ابزارهای این نرم افزار، می توانند. مدیریت و مانیتورینگ اطلاعات را انجام دهند.

مدیریت عملیات روزانه بندر، نیازمند هماهنگی دقیق فعالیت های متعدد در داخل بندر است. راه حل های مدیریت اطلاعات مبتنی بر مکان، به شما در دستیابی به بازده بیشتر توسط ابزارهای مدلسازی، تجزیه و تحلیل و تجسم کمك می کند. همچنین بهبود هماهنگی فعالیت ها از جمله کنترل تردد کشتی ها، برنامه ریزی اسکله و ظرفیت تخلیه و ردیابی کالا از دیگر مزایای این سیستم هوشمند سازی است.

در بندر روتردام، تکنولوژی GIS با نقشه برداری و نمایش تصاویر از محل کشتی، باعث کنترل ترافیك شده و مدیریت ایمنی بندر را فراهم می کند.

فهرست