ایده ها و اقدامات صورت گرفته در آموزش هوشمند

اینترنت اشیا در آموزش هوشمند

از جمله مواردی که در آموزش هوشمند اهمیت دارد استفاده از تجهیزات هوشمند است .و در این مقاله به تجهیزات هوشمندی اشاره میشود که در آموزش بهتر نقش دارند

تخته های هوشمند

کلاس‌های درس به تخته‌های هوشمند متصل خواهند شد، همانطور که ورزشگاه‌ها و زمین‌های فوتبال با میکروفون‌های هوشمند طراحی شده‌اند. کلاس‌های هوشمند مجهز به تخته‌های هوشمند مشکلات از عقب ماندن دانش آموزان از درس را رفع می‌کنند. دانش آموزان می‌توانند یادداشت‌های گذشته در برنامه وب کلاس را بررسی کنند، زیرا تخته هوشمند همه موارد نوشته شده را ثبت می‌کند. همین امر برای کلاس موسیقی نیز صادق است. اگر معلم شما نام یک ترکیب را در سیستم بنویسد، تخته هوشمند پیشنهاد می‌کند که ملودی‌ها را تجزیه و تحلیل کند و یا برنامه را برای دانش آموزان فراهم کند تا زمینه یادگیری بیشتری فراهم کند.( اکنون شرکت های زیادی هم در ایران تخته های هوشمند را به فروش میرسانند.) تابلوهای هوشمند باعث به وجود آمدن تعاملی دو طرفه بین دانش آموزان و معلمان م یشود و با نشان دادن تصاویر موضوعات مختلف ، مباحث درسی را جذاب تر میکند .تخته های هوشمند به راحتی قابل جا به جا کردن هستند و آموزگاران و دانش آموزان به راحتی با نوشتن بر روی آن از این فناوری بهره می برند.

اینترنت اشیا در آموزش هوشمند

صندلی هوشمند در مدارس

میزها و صندلی‌ها موجب عادات بد نشستن شده و بر سلامتی بدن تاثیر می‌گذارند؛ اکنون شرکت هلندی Zami Life نوعی صندلی با تجهیزات سنسوردار تهیه کرده که نشستن نادرست را اعلام می‌کند. برای بهبود سلامتی افراد در هنگام نشستن سنسورهایی در چهار پایه آن در نظر گرفته شده که کاربر هنگام اولین نشستن بر روی صندلی اطلاعات جسمی خود را به آن می‌دهد. از طریق بلوتوث و کنترل توزیع وزن، صندلی با شما ارتباط برقرار می‌کند. بازخورد این اطلاعات و وضعیت شما در مدت طولانی که بر روی صندلی قرار دارید چه در زمان حرکت بر روی صندلی و چه زمانی که بی‌حرکت هستید و یا در حال استراحت به سر می‌برید ثبت خواهد شد.

اینترنت اشیا در آموزش هوشمند

اینترنت اشیا در یادگیری زبان

یک سیستم اینترنت اشیا(IoT) امکان ایجاد تجربه‌های یادگیری زبان در محیط‌های غیر درسی را در کلاس‌های درس فراهم می‌کند،یکی از دلایلی که تجربه فراگیری زبان از طریق برنامه‌های IoT مؤثر واقع شده این است که باعث ایجاد فرصت‌هایی برای دریافت بازخورد به هنگام از زبان مادری می‌شود.به عنوان مثال تصور کنید که به مادرید سفر کرده و شروع به تمرین صحبت کردن به زبان اسپانیایی با بومیان می‌کنید. وقتی چیزی را درست میگویید، بومیان منطقه می‌توانند یک نشانه ظریف مانند لبخند ارائه دهند تا به شما نشان دهند که شما را درک کرده‌اند. به طور مشابه یادگیری زبان با استفاده از اینترنت اشیا ، گوش دادن، تکرار و برقراری ارتباط در یک محیط شبیه سازی شده‌ی خارجی را در قالب یک تجربه جذاب قرار می‌دهد و سیستم IoT می‌تواند این تجربه را از طریق استفاده از اشیا متصل تقلید کند. تیم تحقیقاتی یک شبیه‌سازی ایجاد کرند که در آن دانش آموزان اسپانیایی ابتدا به یک ایستگاه “فروشگاه مواد غذایی” در کلاس درس می‌رفتند و بخشی از مواد غذایی را به زبان انگلیسی بر اساس دستورالعمل‌هایی که بعداً با همنوعانشان در آشپزخانه مجازی نیاز داشتند، خریداری کردند. برچسب‌های ارتباط نزدیک (NFC) برای موارد مختلف مواد غذایی متصل شده‌اند تا آنها را به شبکه بلوتوثی که در اتاق نصب شده است وصل کنند. هنگامی که آنها در “فروشگاه مواد غذایی” وارد شدند، دانش آموزان مجبور بودند یک لیست از اقلام مواد غذایی را بخوانند و با کارمند فروشگاه تماس بگیرند تا اقلام مشخصی را درخواست کنند. زمانی که کارکنان فروشگاه مواد غذایی مورد درخواست خود را به آنها دادند، دانش آموزان این اشیا را با یک اسکنر بلوتوث اسکن کردند و سپس با استفاده از شبیه‌سازی فعال IoT بازخورد به هنگام را دریافت نمودند.بدین ترتیب دانش آموزان در یک وضعیت مشابه با زندگی واقعی قرار گرفتند و متوجه شدند که انتخاب خواروبارشان اثرات “واقعی” که کارکنان مواد غذایی آنها را درک کنند دارد یا نه. در این شبیه‌سازی، دانش‌آموزانی که این روند را در سطح بسیار بالایی انجام دادند (به‌عنوان‌مثال همه انتخاب‌های صحیح را از فهرست مواد غذایی انجام داده بودند)، با چالش‌های بیشتر در شبیه‌سازی (آشپزخانه) مواجه شدند؛ زیرا شبیه‌سازی IoT عملکرد آنها را تغییر و به سطح بالاتری انتقال داده است. به همین ترتیب، دانش‌آموزانی که مشکلاتی را در ارتباط با نکات دریافت شده یا انتخاب مواد فهرست مواد غذایی داشتند دوباره همان مرحله‌ی قبل را باید تکرار می‌کردند.به صورت همزمان، این سیستم فرصتی برای معلم پیش می‌آورد تا در کلاس درس راه برود و عملکرد دانش آموزان را ارزیابی نماید. البته، در هر شبیه‌سازی، معلمان می‌توانند این کار را انجام دهند. تفاوت با شبیه‌سازی مبتنی بر اینترنت اشیا این است که دانش آموزان به طور همزمان توسط سیستم یکپارچه IoT هدایت و نظارت می‌شوند.

هوش مصنوعی در دوره‌های آنلاین نقشی حیاتی دارد و دانشجویان می‌توانند پاسخ سوالات خود را به جای استاد از یک سامانه هوش مصنوعی دریافت کنند.در واقع این سامانه به عنوان کمک‌استاد، مشکلات دانشجویان را حل می‌کند و به این ترتیب نیاز به حضور استاد در جلسه برای مدت طولانی وجود نخواهد داشت.

اینترنت اشیا در آموزش هوشمند

سیستم تهویه هوشمند

از مواردی که اینترنت اشیا در آموزش هوشمند می تواند تاثیر گذار باشد ، میتوان به کنترل دما و هوای فضای آموزش به وسیله سنسور های مخصوص اشاره کرد . در این روش با کنترل دمای و اکسیژن موجود در کلاس های درس میتوان فضای شاداب تری را برای آموزش افراد بدست آورد . و شاهد افزایش کیفیت یادگیری و آموزش باشیم . سیستم تهویه هوشمند نیز مانند تمام سیستم‌های هوشمند قابل کنترل از راه دور و با تلفن همراه است. تهویه هوشمند هوا از اینترنت و تکنولوژی وای‌فای استفاده می‌کند تا راحت‌تر بتوانید دما و هوای محیط را کنترل کنید. تهویه هوشمند هوا معمولا به یکی از دیوارها یا پنجره متصل می‌شود. همچنین مانند تمام ابزارهای هوشمند دیگر می‌توان به این سیستم برنامه داد تا طبق برنامه داده شده هوا را مطبوع کند. سیستم تهویه هوای هوشمند را می‌توان با تلفن همراه هوشمند، تبلت یا دیگر وسایل هوشمند مثل الکسای آمازون کنترل کرد. سیستم تهویه هوشمند که به الکسا متصل می‌شود با صدا هم قابل کنترل است. در محیط های آموزشی هم میتوان اینگونه باشد که با ایجاد صوت شروع به کار کند و در زمان هایی که فردی حضور ندارد روشن نباشد و در مصرف انرژی هم صرفه جویی کند. کنترل هوشمند انرژی در مدارس یکی از جنبه های مهم پیاده سازی یک شهر هوشمند است که مدیران مدارس لازم است به آن توجه داشته باشند. اینترنت اشیا می تواند برای محیط های آموزشی راه حل های هوشمندانه ای ارائه دهد. به کمک اینترنت اشیا می توان تا حد زیادی در مصرف انرژی و آب مدارس صرفه جویی نمود.

اینترنت اشیا در آموزش هوشمند

کتاب‌های درسی

کتاب‌های درسی در آموزش هوشمند بیشتر شبیه به “کتاب‌های فنی” می‌باشند. کتاب‌های درسی با تکنولوژی پیشرفته و با قلم‌های هوشمند دانش آموزان را قادر می‌سازد بخش‌های جالب یا دشوار را برجسته کنند که البته در سیستم مدیریت کلاس درس ذخیره می‌شود. ابزارهای علمی در آزمایشگاه‌های فیزیک و شیمی در حال حاضر به ابر متصل می‌شوند، ضبط و ذخیره داده‌ها برای ایجاد یک گزارش آزمایشگاهی استاندارد به صورت خودکار و بدون نیاز به کتابچه راهنمای کاربر انجام می‌شود. بدین ترتیب، علاوه بر یادگیری بیشتر، دانش آموزان قادر نخواهند بود گزارشات آزمایشی خود را از روی یکدیگر کپی کنند.

اینترنت اشیا در آموزش هوشمند