ربات ها در مدارس
ربات ها به عنوان دستیاری برای معلم ها می تواند روند آموزش مهارت ها را آسان تر و سرگرم کننده تر سازد، ربات ها بر خلاف انسان دچار خستگی نمی شوند؛ از این رو دقت آنها با کار مداوم کاهش نمی یابد. علاوه بر این هزینه ای که برای برنامه ریزی، نگهداری و یا بروزرسانی یک ربات لازم است، بسیار کمتر از هزینه هایی است که برای استخدام، آموزش و یا آموزش مجدد معلم ها صرف می شود. اگر چه جایگزینی یک معلم با یک ربات با توجه به محدودیت های کنونی امکان پذیر و منطقی نیست. اما استفاده ازآن ها به عنوان دستیاری برای معلم ها در کلاس می تواندکار معلم ها و یادگیری دانش آموزان را بسیار ساده تر کند. اگر بخواهیم از مزیتهای استادان رباتیک هوش مصنوعی بگوییم باید به این اشاره کنیم که خستگیناپذیرند و به مرخصی نیاز ندارند و دیر هم سر کلاسهای درس حاضر نمیشوند. البته با یک حساب سرانگشتی هم میتوان متوجه شد که بهکارگیری آنها تا چه اندازه میتواند به نفع کارفرمایان و مدیران تمام شود؛ پس بهطور قطع از این فناوری استقبال خواهند کرد. مسئولان برای بهکارگیری از این سیستمهای رباتیک تنها باید دستگاه را براساس موضوع تدریس آموزش دهند. برخی کارشناسان بر این باورند که سیستمهای هوش مصنوعی کارکرد موثری خواهند داشت و هرگز خطا و اشتباهی در کار خود ندارند. اگر این سیستمها را به درستی برنامهریزی کنند، هیچ رفتار ناپسندی را بسته به جنسیت، نژاد یا موقعیت اجتماعی و اقتصادی نسبت به دانشجویان و دانشآموزان نشان نمیدهند. از آنجا که ربات ها جذابیت خاصی بین کودکان و نوجوانان دارند، دانشمندان و محققان به فکر استفاده از آن ها در درمان بیماری ها و آموزش و یادگیری افتادند. این موارد با استفاده از ربات ها، موفقیت آمیزتر می شود. در ایران، پژوهش هایی برای به کارگیری عملی ربات آموزشی به عنوان دستیار معلم در آموزش زبان انگلیسی انجام شده است.ربات مورد استفاده در این پروژه ها هوشمند بوده و قابلیت دیدن، شنیدن، صحبت کردن، راه رفتن و حتی توانایی بروز حالت های مختلف چهره و احساسات گوناگون انسانی را دارا می باشد.
Engkey یک ربات سفید و تخم مرغی شکل است که توسط انستیتوی علوم فناوری کره (KIST) ساخته شده است و در 21 مدرسه ابتدایی در جنوب شرقی شهر دائگو کلاس های خود را آغاز کرده است. این روبات ها به طول تقریباً یک متر (3.3 فوت) با صفحه نمایش به شکل یک صورت ، در حین صحبت با دانش آموزان ، دور كلاس می چرخیدند. این ربات ها که چهره ای از یک زن قفقازی را نشان می دهد ، توسط معلمان انگلیسی در فیلیپین از راه دور کنترل می شوند – آنها می توانند کودکان را از طریق یک سیستم کنترل از راه دور مشاهده کرده و صدایشان را بشنوند. و دوربین ها صحبت های معلمان فیلیپینی را از روی صورتش تشخیص می دهند و فوراً آن ها را در چهره مانیتور ربات منعکس می کنند. معلمان با تجربه و تحصیل کرده فیلیپینی بسیار ارزان تر از همتایان خود در دیگر نقاط از جمله کره جنوبی هستند. علاوه بر خواندن کتاب ، روبات ها از نرم افزارهای از پیش برنامه ریزی شده برای آواز خواندن با آهنگ ها و بازی های الفبایی با کودکان استفاده می کنند.داشتن روبات در کلاس باعث می شود دانش آموزان مشارکت فعال تری داشته باشند ، به ویژه آنهایی که خجالتی هستند و از صحبت کردن با معلمان انسانی می ترسند.
روبات قصهگویی موسوم به «تیگا» هماکنون در ۱۲ کلاس درس در ایالات متحده کار میکند. هدف اصلی از حضور این روبات در کلاس درس، تشویق کودکان به یادگیری سریعتر، افزایش مهارتهای زبانآموزی و افزایش مهارتهای سخن گفتن است. این روبات میتواند به کودکان کمک کند بر اعتمادبهنفس خود بیفزایند. این روبات هوش مصنوعی قدرتمندی دارد و میتواند براساس محتوای کلاس قصههایی را تعریف کند، افزون بر اینها میتواند با کودکان ارتباط کلامی برقرار و آنان را بعد از جلسات درسی به گفتوگو دعوت کند.