ویژگی های بنادر هوشمند

اینترنت اشیا در بنادر هوشمند
گمرکات و عوارض

اینترنت اشیا در بنادر هوشمند با ایجاد شبکه ای باعث اتصال تجهیزات می شود. علاوه بر جابجایی کارآمدتر کانیترهای باری، در بنادر مجوزهای واردات یا صادرات کالا هم صورت می پذیرد. و همچنین عملیات ترخیص گمرک و بسیاری از فرایندهای حاکمیتی و قانونی را در خصوص بار مورد پردازش قرار می دهند. بررسی مستندات قانونی به دلیل ماهیت چند دستگاهی نیازمند مستندات و طی بروکراسی اداری می باشد. و یکی از گلوگاه های اصلی به شما می رود.

بنادر توسعه یافته اروپایی در حال آزمایش اینترنت اشیا و بلاک چین برای کاهش هزینه های مرتبط با اسناد حمل بار و پرداخت های گمرکی هستند. بلاکچین داده ها را به صورت توزیع شده و در چند مکان ذخیره می کند. روندها را تسریع می کند و خطر هر نوع جعل یا دستکاری اسناد حمل را غیر ممکن می سازد.

فناوری بلاکچین نه تنها می تواند جایگزین بسیاری از تراکنش های مالی و نقل و انتقالات بانکی گردد. بلکه اسناد تولید شده تحت این فناوری هم می توانند. ضد جعل و هر نوع دستکاری باشند. و به دلیل ماهیت توزیع شده و چند وجهی خود می توانند. به صورت مشترک هر دو سازمان یا ملیتی روی یک سیستم تولید و مورد بهره برداری قرار گیرند.

چنین درجه آزادی و اطمینانی می تواند. به خطوط حمل و نقل، بنادر و پایانه های دریایی و گمرکات کمک می کند. تا به ازای هر کانتینر صدها دلار در مبدا و مقصد صرفه جویی نمایند. هم اکنون بهره گیری از این فناوری در بندر آنتورپ و روتردام، به منظور ارتقای امنیت کانتینتر ها و ردیابی بار در حال بهره برداری آزمایشی بلاکچین هستند.

اینترنت اشیا در بنادرهوشمند نقش بسزایی دارد
ایمنی و امنیت

یکی از بخش های مهم مدیریت و نظارت بر تامین ایمنی و امنیت زیرساخت ‎ها، دارایی ها و نفرات می باشد. از سوی دیگر مدیریت تردد و صدور و ابطال مجوز ها بر اساس فنس های مجازی و فیزیکی… یکی از چالش های همیشگی مدیریت یک بندر است. پردازش و آنالیز ویدیو و تصاویر دوربین های نظارتی هوشمند در لحظه برای تشخیص انواع تخلفات و رخداد ها است.

این سیستم ها با بهره گیری از فناوری های پایه ای یادگیری ماشین و هوش مصنوعی بر اساس رفتار و حرکت افراد، الگوی ها را شناسایی و تشخیص می دهند.و در صورت وقوع هرنوع رفتار یا رخداد خارج از عرف یا پیش بینی از وقوع یک رخداد هشدارهای لازم به پرسنل امنیتی در قبال تهدید بالقوه صورت می پذیرد. بنادر هوشمند توسعه یافته در حال ارتقای سیستم های کنترل تردد ورودی و خروجی منطبق بر سیستم اینترنت اشیا  هستند. و استفاده از مشخصات بایومتریک در حال افزایش است.

از سوی دیگر استفاده از حسگرهای مدرن بیومتریک در ابزار آلات و اجرای رویه های ایمن بسیاری از نگرانی های کارگران رفع شده است. به عنوان نمونه در صورتی که رویدادی در محوطه دسترسی رخ دهد. اطلاعات رخداد توسط حسگرها دریافت و به کارکنان، هشدارهای لازم را ارائه می دهد. چنین شبکه های حسگری مشابهی می توانند در تخلیه و بارگیری مورد استفاده قرار گیرد.

اینترنت اشیا در بنادر هوشمند
انرژی و محیط زیست

فناوری اینترنت اشیا و ایجاد شبکه ای با اتصال تجهیزات و ماشین ها به یکدیگر می تواند در کاهش شدت مصرف انرژی موثر باشد. این امر همچنین تولید آلودگی ضایعات و انواع پسماندها را به صورت معناداری کاهش می دهد.

ساده ترین نمونه ای آن می توان به سیستم های هوشمند روشنایی ترمینال در محوطه بنادر هوشمند اشاره نمود که با استفاده حسگرهای حرکتی تنها در مواقعی که وسایل نقلیه در مجاورت آن‎ها قرار دارند روشنایی را تامین می کند. در بندر والنسیا چنین سیستمی نصب و در حال بهره برداری می باشد. اجرای این سیستم در این بندر میزان مصرف انرژی را 80٪ کاهش داد. و هزینه سرمایه گذاری این سیستم را طی دو سال به طور کامل بازگرداند. در بندر هامبورگ در کلیه جاده های در دسترس آن سیستم روشنایی هوشمند با نتایج مشابه و به منظور کمینه سازی مصرف انرژی به اجرا در آمده است.