بانک های دیجیتال

بانک های هوشمند دیجیتال

 از مشکلات بانکداری سنتی میتوان به پر کردن فرم‌های کاغذی، انتظار برای دریافت کارت و رمز آن از طریق پست، ساعت‌ها انتظار در صف شعب بانک اشاره کرد. اکنون محصولات دیجیتالی مونزو، N26، استارلینگ و رولوت که به بانک‌های دیجیتال معروف هستند. به مشتریانشان اجازه می‌دهند. که از کارت فیزیکی استفاده نکنند، بودجه و حساب خود را با ابزارهای تحلیلی مدیریت کنند. و تذکرهایی در مورد مصارف خود داشته باشند. این بانک‌های دیجیتال در حال حاضر در اروپا با بانک‌های سنتی در رقابت هستند. بانک N26به تازگی اعلام کرد که کاربران پلتفرم آن به 1 میلیون کاربر رسیده است.

 علاوه بر افتتاح حساب، کنترل بودجه و حساب و مسدود کردن آنی کارت‌های بانکی، برخی دیگر از خدماتی است. که بانکداری سنتی نمی‌تواند آن‌ها را ارائه دهد. همچنین بانک‌های دیجیتال به کاربران اجازه می‌دهند. بیمه‌های پزشکی در کشورهای مختلف داشته باشند، برداشت‌هایی با سقف 2 برابر ATMانجام دهند و کاربران خود را به صورت 7/24 حمایت کنند.

بانک های هوشمند دیجیتال

هوش مصنوعی با خود موج جدیدی از کاربردها و خدمات را برای بازار مالی به ارمغان آورد. هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات غیرساختاری مانند تصاویر، ویدئوها، فایل‌های صوتی، مکان‌ها و داده‌های سری زمانی را به خوبی مدیریت کند.

از این رو امروزه راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی در بانکداری وجود دارد که امکان شناسایی تقلب، ارزیابی اعتبار و ریسک، شناسایی یک فرد براساس داده‌های دیجیتالی وی و غیره را برای بانکداران و موسسات مالی فراهم می‌کند. علاوه بر این در بخش بیمه نیز از هوش مصنوعی برای مسائلی چون شناسایی تقلب‌های مربوط به بیمه، خودکارسازی پرونده‌های رسیدگی به ادعا و بهبود مدیریت ریسک استفاده می‌شود.

در ادامه به بررسی برخی از ابتکارات هیجان انگیز بانک‌ها و موسسات مالی در خصوص فناوری هوش مصنوعی می‌پردازیم.

بانک های دیجیتال در حال حاضر در اروپا با بانک های سنتی در رقابت هستند
نمونه‌هایی از کاربردهای فناوری هوش مصنوعی در بانکداری

جی‌پی مورگان

 این بانک از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل قراردادهای اعطای وام استفاده می‌کند. جی‌پی مورگان اخیرا از پلتفرم هوشمند قرارداد خود با عنوان COiN رونمایی کرده است.

این پلتفرم امکان تجزیه و تحلیل قراردادها، یادآوری شرایط و ضوابط کلیدی و همچنین داده‌های مهم را برای کاربران مهیا می‌کند. پیش از استفاده از هوش مصنوعی، انجام چنین کاری مستلزم اختصاص نیرویی برابر با ۳۶۰ هزار نفر ساعت بود.

ولز فارگو

 ولز فارگو اعلام کرده که یک تیم ویژه را در حوزه هوش مصنوعی تشکیل خواهد داد. و به توسعه فناوری‌های نوین پرداخت و بهبود خدمات مشتریان خواهد پرداخت. به طور خاص تیم هوش مصنوعی ولز فارگو روی توسعه فناوری‌هایی کار می‌کند. که امکان شخصی‌سازی خدمات آنلاین مشتریان را فراهم می‌کنند.

پروژه‌هایی که در حال حاضر برای تیم هوش مصنوعی این بانک تعریف شده، شامل طیف وسیعی است. که از شناسایی تقلب یا سو رفتار کارکنان گرفته تا ارائه توصیه‌های شخصی‌ مالی به مشتریان را در خود جای می‌دهد.

بانک آمریکا

 یک دستیار مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی به نام اریکا (Erica) راه‌اندازی کرده است. این دستیار مجازی با هدف ایجاد یکپارچگی در میان یک اپلیکیشن موبایل و چندین دستگاه خودپرداز در سراسر کشور برنامه‌ریزی شده است.

سیتی بانک

 این بانک اخیرا روی چند پروژه و استارت‌آپ هوش مصنوعی ازجمله فیدزایی سرمایه‌گذاری کرده است. این استارت‌آپ سعی دارد با استفاده از هوش مصنوعی به شناسایی و مبارزه با تقلب در بانکداری آنلاین بپردازد. یکی دیگر از مثال‌های این مورد شرکتی با نام کلریتی مانی  است. که از مزایای هوش مصنوعی برای کمک به مشتریان در انتخاب محصولات مالی و مدیریت دارایی‌هایشان استفاده می‌کند.

براساس گزارشات منتشر شده در رسانه‌ها فناوری یادگیری ماشین فیدزایی به صورت خودکار به نظارت بر اختلافات و تغییرات در رفتار پرداختی مشتریان می‌پردازد. این مسئله امکان تجزیه و تحلیل و شناسایی ناهنجاری‌های بالقوه در پرداخت‌ها را پیش از ارسال آن‌ها برای فرآیند تسویه، فراهم می‌کند.