سیستم اعلام حریق هوشمند

سیستم اعلان حریق

سیستم اعلام حریق زنگ هشداری است که سیگنال هایی را از آلارم های مختلف سنسورها دریافت می کند و مواردی را ارزیابی می کند و سپس متناسب با شرایط اقدامات مناسب را انجام می دهد. طیف گسترده ای از فن آوری های مختلف را می توان برای تشخیص آتش سوزی استفاده نمود. متداول ترین این سیستم دتکتورهای دود و دما هستند. دلیل اصلی استفاده از سیستم های اعلام حریق ، تشخیص وقوع آتش سوزی در مرحله بسیار اولیه حتی بدون حضور انسان است و بنابراین سریعاً اقدامات مناسب را باید انجام داد. پس از شناسایی آتش سوزی ، یک سیگنال هشدار صوتی یا دیداری (آژیر و چراغ چشمک زن) منتشر می شود. بسته به نوع طراحی سیستم ، می توان به آتش نشانی منطقه نیز هشدار داد یا می توان سیستم خاموش کننده اتوماتیک را فعال نمود.

رایج ترین دتکتورهای سیستم اعلام حریق

  • دتکتور دود نوری
  • دتکتور حرارتی ثابت و متغیر
  • دتکتور ترکیبی چند معیار (نوری و حرارتی)
  • دتکتور شعله (IR و UV)
  • دتکتور ضد انفجار
  • آشکارسازهای دود مشتق کننده (تشخیص دود خیلی زود)
  • دتکتور حرارتی خطیLHD (کابل تشخیص خطی )
  • شستی اعلام حریق

علاوه بر انتخاب نوع مناسب سیستم (دتکور دود اعلام حریق ، دتکتور حرارت اعلام حریق ، آژیر اعلام حریق و غیره) ، روش مهندسی مناسب نیز بسیار مهم است. یک سیستم اعلام حریق با کیفیت بالا اگر که در جای اشتباه نصب شود ، به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

دتکتور اعلان حریق

کاربرد سنسور اعلام حریق

معمولا یک سیستم اعلام و یا اعلان حریق مجهز به دتکتور دود، شعله، گاز و حرارت بوده و از طریق فلاشرها و آژیرها به اعلام وضعیت اضطراری در محیط پرداخته و از بروز خطرات جانی و مالی ناشی از این رویداد پیشگیری خواهد نمود. معمولا سیستم های هشدار دهنده حریق در مکان های عمومی پرجمعیت مانند مجتمع های مسکونی و اداری، آپارتمان ها، ساختمان های صنعتی، هتل ها و خوابگاه ها نصب گردیده و تا حد امکان از بروز خسارات مالی و جانی پیشگیری می نماید.

کنترل پنل مرکزی اعلام حریق داده ها را از سنسور های اعلام حریق جمع آوری می کند و با توجه به تنظیمات سامانه مرکزی اعلام حریق نسبت به اعلام حریق سنسور ها با توجه به تنظیمات سامانه مرکزی اعلام حریق عکس العمل های لازم را نشان می دهد.این سیستم با توجه به سیاست های محل مورد استفاده می تواند موارد زیر را  شامل شود.

خروجی های مختلفی از جمله: آژیر اعلام حریق ، تماس با آتش نشانی ، فعال کردن کنترل پنل اطفا حریق ، روشن کردن تابلو های خروج اضطراری فن های فشار مثبت ،اگزاست فن ها و … می باشد.