شعبه های بانک هوشمند
![بانک هوشمند فضایی تعاملی میان کارکنان و مشتریان به وجود می آورد](https://dmiot.ir/wp-content/uploads/2021/06/ovsd.jpg)
![بانک هوشمند فضایی تعاملی میان کارکنان و مشتریان به وجود می آورد](https://dmiot.ir/wp-content/uploads/2021/06/نمایی-از-شعبه-هوشمند-بانک-سی_آی_بی_سی-480x480-1.jpg)
بانک هوشمند سیآیبیسی
بانک سیآیبیسی با همکاری یک شرکت مشاوره طراحی، نوعی شعبه با خدمات کامل و بدون بانکدار پشت باجه طراحی کرد هر جزئی از شعبه به گونهای طراحی شده که فضای تعاملی برای مشتریان و کارکنان ایجاد کند و با نمایشگرهای دیجیتالی که جایگزین پوسترهای شعبه شده، تکمیل گردیده است این شعب مجهز به آیپدهای تعاملی و لپتاپهایی است. که مشتری را به بانکداری آنلاین و جستجوی محصولات ترغیب میکند. استراتژی بانک مبتنی بر حرکت به سوی شعبههای کوچکتر در پاسخ به رشد تراکنشهای بانکداری دیجیتال است. شعب کوچکتر شده و تمرکز آنها بر روی فروش و مشاوره خواهد بود.
ویژگیهای زیر درشعب هوشمند این بانک قابل توجه است:
- اختصاص فضایی برای تعامل مشتریان و کارکنان، فضای استراحت مشتریان و فضای انتظار مجهز به دیوارهای هوشمند در بخش ورودی
- استفاده از نمایشگرهای دیجیتالی به جای تبلیغات پوستری
- خدمات خویشمحور، استفاده از لپتاپ و آیپد برای نمایش و جستجوی محصولات
شعبه هوشمند بانک ملی استرالیا (نب)
اولین شعبه مدرن این بانک با عنوان فروشگاه هوشمند، چندین فرمت تعاملی شامل آیپد، نمایشگر و فناوری خویشخدمت همراه با گفتگوهای رودررو را ترکیب کرد در این شعبه نوعی ماشین هوشمند سپردهگذاری قرار داده شده که میتواند تا پنجاه چک بانکی را همزمان قبول کند. ایستگاه کاری خویشخدمت ویژهای هم برای صاحبان کسبوکارهای کوچک قرار داده شده که از ۷ صبح تا ۷ شب در دسترس است.
رئیس برنامهریزی شعب این بانک اعلام داشته است که ایجاد این شعب در پاسخ به کاهش نهدرصدی تراکنشهای شعب بوده است تمام کارکنان این شعبه هوشمند دارای آیپد هستند و هر زمان مشتری به شعبه وارد میشود، به آن ها از طریق آیپد اطلاع داده میشود این بانک از یک مشاور فرهنگی و عامل تغییر برای هماهنگ کردن و آموزش کارکنان در محیط جدید شعب استفاده کرده است.
یکی از ویژگیهای این شعب هوشمند استفاده از یک صفحه لمسی بزرگ سامسونگ است. که به کارکنان اجازه میدهد در کنار مشتری قرار گرفته و محصولات را به آنها نشان دهند و با آنها مکالمه کنند. همچنین یک قسمت دموی گوشی همراه وجود دارد که شامل یک آیپد و سه نمونه از محبوبترین گوشیهای همراه بازار است. تا کارکنان با استفاده از این گوشیها، مشتریان را به ثبتنام در بانکداری اینترنتی ترغیب کنند.
![بانک داری هوشمند](https://dmiot.ir/wp-content/uploads/2021/06/نمایی-از-شعبه-هوشمند-بانک-استرالیا.jpg)
![شعب بانک های دیجیتال](https://dmiot.ir/wp-content/uploads/2021/06/نمایی-از-شعبه-هوشمند-بانک-ای_آی_بی.jpg)
شعب هوشمند بانک ایآیبی
بانک ایرلندی ایآیبی با همکاری شرکت اکسنچر اولین شعبه مدرن خود را با عنوان فروشگاه بانکداری دیجیتال در ایرلند تأسیس نمود یکی از عناصر اصلی استراتژی ایآیبی استفاده از فناوریهای دیجیتالی برای کاهش هزینههای توزیع از طریق افزایش استفاده مشتریان از خدمات بانکداری خویشخدمت است. این فروشگاه با عنوان اختصاری لب برندینگ شده و از چهار بخش منحصربهفرد تشکیل شده است:
- بخش بانکداری خویشخدمت: یک بخش بیستوچهار ساعته که انواع خدمات بانکداری آنلاین، همراه و تلفنی را در خود دارد و مجهز به خودپرداز، دیوار هوشمند و تلفن لمسی متصل به پاسخگوی تعاملی است.
- بخش محصولات: در این بخش، یک صفحه لمسی بزرگ برای نمایش اطلاعات محصولات و خدمات، امکان ویدیوکنفرانس با یک مشاور مالی، امکان افتتاح حساب آنلاین از طریق برنامه کاربردی مبتنی بر تبلت و قسمتی برای بازیهای ویدیویی کودکان وجود دارد.
- بخش نوآوری: در این بخش محصولات آزمایشی و جدید بانکداری دیجیتال به نمایش گذاشته میشود که مشتریان میتوانند نظرات خود را در مورد آنها انعکاس دهند.
- بخش کسبوکارهای کوچک و متوسط: در این بخش اتاق ویژهای برای ملاقات با مشتریان وجود دارد که دارای امکان مشاوره از راه دور و افتتاح حساب آنلاین است.
شعبه هوشمند بانک هاپوالیم
در اولین شعبه تماماً دیجیتال این بانک، هیچ بانکداری پشت باجه و یا صفی وجود ندارد طراحی مدرن، صفحات دیجیتالی بزرگ و پیشخوانهای مجهز به آیپد، شعبه را نظیر یک فروشگاه اپل کرده است.در این بانک از فناوری اینترنت اشیا استفاده می شود. این بانک اعلام کرده است که انجام اغلب خدمات بانکداری سنتی در این شعبه از طریق تبلتها، گوشیهای هوشمند، ساعتهای هوشمند، دیوارهای لمسی دیجیتالی و ایستگاههای کاری دیجیتالی تعاملی امکانپذیر شده است. مشتریان میتوانند از طریق برنامه بانکداری همراه بانک، وقت ملاقاتی با بانکدار تنظیم کنند یک شناساگر بلوتوثی، میتواند به محض ورود مشتری به شعبه، به طور خودکار پیامی را به روی ساعت هوشمند بانکدار مخابره کند این ساعتها همچنین این امکان را فراهم میسازند. که بانکدار متوجه درخواست نیاز مشتری درون شعبه شود.
علاوه بر این ، مشاوره ویدیویی، صفحه تعاملی برای جستجوی محصولات و خدمات، میز کاری دیجیتالی برای تعامل کارکنان و مشتریان، ابزار تعاملی برای محاسبه اقساط وام و سایر شبیهسازیهای مالی در این شعبه قرار داده شده است. یکی از کاربردیترین ویژگیهای این شعبه، وجود خودپردازی است که مشتریان میتوانند با استفاده از گوشی هوشمند خود از آن پول برداشت کنند به این صورت که قبل از خروج از منزل، برنامه بانکی را در گوشی همراه خود باز کرده، وجه موردنظر را درخواست داده و یا مبلغ چک بانکی مورد نظر خود را مشخص کنند و بلافاصله آن را از طریق خودپرداز دریافت کنند این بانک قصد دارد بخشهای موفق مدل شعبه دیجیتال را در شعب سنتی خود به کار برد.
![بانک هوشمند](https://dmiot.ir/wp-content/uploads/2021/06/1140-online-banking-laptop.imgcache.rev_.web_.700.403.jpg)