مزایای اینترنت اشیا در خدمات بانکی

اینترنت اشیا در خدمات بانکی دسترسی به خدمات را آسان تر میکند

یکی از مزایای مهم اینترنت اشیا در بخش خدمات بانکی این است که دسترسی به خدمات آسان را برای تمامی مشتریان تامین کند.مشتریان از دستگاه‌های هوشمند برای دسترسی به داده‌ها استفاده می‌کنند و به بانک‌ها این امکان را می‌دهند که با کمک اینترنت اشیا، استفاده از کیوسک‌های ATM در مناطق خاص را مورد تجزیه و تحلیل قراردهند و سپس نسبت به نصب دستگاه‌های خودپرداز بسته به حجم مصرف، افزایش یا کاهش ایجاد کنند. همچنین بانک‌ها می‌توانند از داده‌های IoT برای نزدیک‌تر کردن خدمات به مشتریان از طریق ایجاد کیوسک‌ها و افزایش دسترسی خدمات به مشتریان استفاده کنند؛ همراه با در اختیار داشتن دید کامل از امور مالی مشتری در زمان واقعی بانک‌ها می‌توانند نیازهای مشتریان را از طریق داده‌های جمع‌آوری‌شده پیش‌بینی کنند و راه‌حل‌ها و مشاوره‌هایی را ارائه دهند که می‌تواند به مشتریان کمک کند که تصمیمات صحیح و هوشمندانه‌ای اتخاذ کنند.

اینترنت اشیا در خدمات بانکی

یک ویژگی مهم دیگر که بانک‌ها می‌توانند با استفاده از اینترنت اشیا مورد استفاده قراردهند، پیش‌بینی تقلب در تراکنش‌های کارت اعتباری یا بدهکار است. هنگامی که یک مشتری ازکارت خود استفاده می‌کند،با تایید محل دستگاه تلفن‌همراه یا دستگاه و محل معامله، بانک می‌تواند با اطمینان معامله را تایید یا رد کند.همچنین بانک‌ها از این طریق می‌توانند نظارت بیشتری بر عملکرد مشتریان و سرمایه‌گذاران بزرگ خود داشته باشند. مثلا با استفاده از IoT و نصب دستگاه‌های سنسور در انبار وام گیرنده، بانک‌ها می‌توانند کالاهای خام و موجودی را ردیابی کنند. با استفاده از این اطلاعات ردیابی‌شده، بانک‌ها می‌توانند تعادل حساب خود را تعیین کنند و اطمینان حاصل کنند که یک وام زمانی پرداخت می‌شود که موجودی کالا فروخته می‌شود.این امر به بانک‌ها کمک می‌کند تا هزینه‌های سربار ردیابی را کاهش دهند و همچنین باعث توقف انجام اقدامات وشیوه‌های جعلی وام‌گیرندگان در این‌خصوص می‌شود.

فناوری اینترنت اشیا به شناسایی مکان‌ها و محل‌های مناسب و خاص برای نصب دستگاه‌های خودپرداز کمک می‌کند و بانک‌ها را قادر می‌سازد تا تخفیف‌های مبتنی بر مکان و نیز راه‌حل‌ها و راهکارهایی را برای مشتریان ارائه دهند تا تصمیمات مالی بهتری اتخاذ کنند و از این طریق ارزش و اعتبار مؤسسات مالی و بانک‌ها افزایش پیدا کند.اینترنت اشیا چندین راه‌حل را به کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری‌های مالی و بانک‌ها پیشنهاد می‌کند که کاهش هزینه‌های عملیاتی، شناسایی دقیق‌تر ، پرداخت امن و کارا، تبادل اطلاعات و احراز هویت مشتری از عمده این راهکارها است.