مشتری مداری هوشمند
در اصل مشتری مداری اصولا هر تولیدکنندهای علاقهمند است بتواند متناسب با نیاز و سلیقه بازار اقدام به سرمایهگذاری کند. به این ترتیب دستیابی به اطلاعات بازار میتواند میلیونها نه، بلکه دهها میلیارد ارزش افزوده برای تولیدکنندگان به همراه داشته باشد. در این بخش اینترنت اشیا با استفاده از فناوریهای نوین مثل تشخیص چهره این امکان را برای تولیدکنندگان فراهم میکند تا بتوانند ذائقه، سبک زندگی، اخلاق و روحیات مشتریان را قبل از تولید در اختیار داشته باشند و متناسب با آن وارد بازار شوند. این فناوری در فروشگاههای زنجیرهای بزرگ اکنون بهکارگرفته میشود که اتفاقا نتیجه بسیار مناسبی هم به همراه داشته است. در این شیوه قطعا فروشگاهها متناسب با ذائقه، سلیقه، سبک زندگی و… میتوانند قفسهها را به گونهای طراحی کنند که خریداران در کوتاهترین زمان ممکن بهترین گزینه مورد نیازشان را با قیمتی مناسب تهیه کنند تا با تجربهای عالی از خرید باز هم به همان فروشگاه سر بزنند و مشتری وفادار آن فروشگاه باشند.
مهمترین دغدغههای تولیدکنندگان و شرکتهای خدماتی تبلیغات هدفمند و دقیق است. نیازی که میتواند سرنوشت یک سرمایهگذاری را تعیین کند و آن را به قلههای موفقیت برساند. اینترنت اشیا برای شرکتهای خدماتی امکاناتی فراهم میکند تا سابقه دقیقی از خریدها و دریافت خدمات مشتریان را در اختیار داشته باشند و دقیقا براساس سبک زندگی آنها یا سلیقه خریدشان تبلیغات هدفمندی را منتشر کنند. به عنوان مثال اگر خانوادهای در منطقه ای هر هفته چهار بسته دستمال کاغذی با یک برند خاص از یک فروشگاه خاص خریداری میکند، در واقع هربار با پرداخت فاکتور فروشگاه از خود ردپایی به جای گذاشته که شرکتهای تبلیغاتی میتوانند با استفاده از آن در هفته سوم یا حتی صبح روز موعود تبلیغات همان دستمال کاغذی را با تخفیف ویژه برای مشتری ارسال کنند. این شیوه در میان شرکتهای تبلیغاتی به «انگشتنگاری مشتری» معروف شده است.