اینترنت اشیا در مترو

مترو با توجه به مزایای ویژه و سازگاری با محیط‌زیست، از زیرساخت‌های مهم توسعه کشور محسوب می‌شود. برنامه‌ریزی حرکت قطارها در سیستم درون شهری و در ‌حمل‌ونقل عمومی بسیار حائز اهمیت است. جـدول زمان‌بندی شامل اطلاعات زمان‌های ورود و خروج و مدت زمان توقف هر قطار در هر ایستگاه می ­باشد. علل مختلفی چون تاخیر و تقدم قطار یا اهداف بهره‌برداری خاص چون اضافه کردن قطار به شبکه، باعث ایجـاد تغییـرات در برنامـه زمان‌بندی تـا شـعاع بسیاری از منطقه خواهد شد که با اتصال به یک سامانه ابری و بهره‌گیری از سنسورها و سکوی اینترنت اشیا ‌می‌توان برنامه‌ریزی دقیقی در این مورد داشت. علاوه‌بر این‌ که بهره‌گیری از این سنسورها و سکوی اینترنت اشیا وجود هر گونه اختلال، نواقص و خرابی را در خطول ریلی و اجزای قطار قبل از بروز حادثه و خرابی نمایان می ­کند هشدار‌های لازم را نیز اعلان می­ نماید. با استفاده از فناوری‌های هوشمند درایستگاه‌های مترو ‌می‌توان از مزایای بی­ شماری بهره­‌مند شد که از جمله آن‌ها ‌می‌توان از افزایش رونق حمل‌و‌نقل ریلی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و حفظ محیط زیست نام برد. برای هوشمندسازی علاوه‌بر پلتفرم اینترنت اشیا و سیستم کنترل مرکزی، به سنسور جهت برداشت داده‌های ایستگاه به‌عنوان ورودی‌های سیستم کنترل مرکزی و عملگر جهت اعمال خروجی‌های سیستم مرکزی در ایستگاه نیاز است.

اینترنت اشیا در مترو

دستگاه‌ های اینترنت اشیا نه تنها در وسایل نقلیه عمومی مانند قطارهای مترو قابل نصب هستند بلکه ‌می‌توانند در زیرساخت‌های شهر نیز گنجانده شوند. سنسورهای موجود، سکو‌های مترو، ایستگاه‌های مترو، مسیرهای ریلی و سایر قسمت‌های مسیرهای مسافرتی ‌می‌توانند تنظیم‌کننده‌های ‌حمل‌و‌نقل را قادر سازند تا از دید ثابت در سیستم ‌حمل‌و‌نقل عمومی برخوردار باشند. داده‌های جمع‌آوری شده از سنسور‌ها و سکوی اینترنت اشیا، ‌می‌تواند به مقامات ‌حمل‌و‌نقل اجازه دهد بدون از دست‌دادن بهره‌‌وری عملیاتی، خدمات پیشرفته‌ای را به شهروندان ارائه دهند. از آن‌جا که سیستم‌های ‌حمل‌و‌نقل موجود بسیار غیرقابل پیش‌بینی و در معرض تأخیر هستند، مسافران مجبور می ­شوند با در نظر گرفتن این تأخیرها، سفرهای خود را ‌برنامه‌ریزی کنند. این مشکل را ‌می‌توان با استفاده از ردیابی IoT از طریق قطارها برای دادن اطلاعات در زمان واقعی به مسافران، حل کرد و این اطلاعات را‌ از طریق برنامه‌های ویژه تلفن همراه در تلفن‌های هوشمند به مسافران منتقل نمود.

اینترنت اشیا در مترو

با اتصال تمام تجهیزات و سیستم‌های ایستگاه‌های مترو به سکوی اینترنت اشیا (اعم از پله برقی‌ها، آسانسور‌ها، گیت‌های ورودی و خروجی، سیستم مانیتورینگ، هواسازها و هواکش‌ها، سیستم‌های تخلیه و غیره) تمامی فرآیند‌ها با سرعت و دقت بالا پایش‌ می‌شوند و در صورت هرگونه خرابی سیستم به راهبر اتاق کنترل و مسئول دستگاه یا شرکت‌های مرتبط اطلاع‌رسانی می‌کند. قطارهای مجهز به حسگرها ‌می‌توانند تمامی اطلاعات لازم را جمع‌آوری کرده و آن را به فضای ابری ارسال کرده تا از آن طریق در اختیار شرکت‌ها، موسسات دولتی یا خصوصی قرار گیرد که براساس آن داده‌ها تحلیل‌هایی صورت پذیرد و مورد استفاده قرار گیرند. در سراسر اکوسیستم ‌حمل‌و‌نقل، اینترنت اشیا ‌می‌تواند کارایی جدیدی ایجاد کند و نتایج را برای همه سهام‌داران بهبود بخشد.

فهرست